Létrehozva: 2020.07.17.

Továbbra is lendületben az e-kereskedelem

Folytatódik az e-kereskedelem sikertörténete. Miközben a legtöbb gazdasági ágazat visszaesést szenved el, az online piac új virágkorát éli. De mit jelent ez a számok nyelvén? Ennek jártunk utána…(X)

Az idei évben jelentős átrendeződést láthatunk az online kereskedelemben. A növekedés oroszlánrészét a hagyományos offline üzletekből átcsoportosult forgalom adja. A GKI Digital felmérése szerint rövid idő alatt mintegy 50 ezer új vásárló jelent meg az online térben; ekkora növekedéshez a tavalyi évben 8 hónapra volt szükség.

Ugyanakkor jelentős mértékű az előrehozott költés; részben a home office, részben a távoktatás miatt rendkívüli mértékben megnőtt a laptopok és a számítástechnikai termékek iránti kereslet. Más években a júliusi-augusztusi időszakban zajlanak a „back to school” kampányok, idén azonban több milliárd bevétel jelenhetett meg előrehozott költésként.

Túlzás lenne azt állítani, hogy minden piaci szereplő örül a piac változásainak. Természetesen vannak olyan termékkategóriák, amelyek messze elmaradtak a tavalyi eredményektől; ilyen a fotó-videó kategória, illetve a divatcikkek és szépségápolási termékek piaca is.

Emellett sokan úgy vélik, hogy részben az előrehozott költések hatására, részben a gazdasági recesszió miatt az év második felében a teljes szektor nehéz helyzetbe kerülhet. A kisebb webáruházak tulajdonosai attól tartanak, hogy a gyengülő vásárlóerő még nagyobb árversenyt generál, ami a nagy szereplők további piacszerzését segítené.

A marketingszakértők és e-kereskedelmi szereplők zöme ennél optimistább. A kijárási korlátozás után sem esett vissza olyan mértékben az e-kereskedelem teljesítménye, ami lassuló növekedéshez vezetne, így gyakorlatilag nincs ok pesszimizmusra.

Abban viszont mindenki egyetért, hogy a koronavírus-járvány második hulláma befolyásolhatja a teljes piac működését. A környező országokban egyre romló járványhelyzetet látunk; amennyiben Magyarországon is nőne a megbetegedések száma, várhatóan ismét erősödne az online piac iránti bizalom, viszont olyan mértékű gazdasági recesszió jelentkezhetne, ami már rányomja a bélyegét a kiskereskedelem teljesítőképességére.

De vajon mi lesz jövőre vagy azután? Sokak szerint visszatér minden a rendes kerékvágásba, a hazai e-kereskedelmi versengés folytatódik, egyre többen kacsintgatnak majd a külpiacok felé. Románia és Szlovákia mellett az EU tagsággal rendelkező jugoszláv utódállamok kerülhetnek fókuszba; a hazai piac vezető szereplői közül az Extreme Digital rendelkezik horvát és szlovén webáruházzal, de várhatóan egyre többen követik majd a példájukat.

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek