RETRO RÁDIÓ

Zseniális ötlet: Így lesz olcsó és friss a magyar zöldség, gyümölcs

Zseniális ötlet: Így lesz olcsó és friss a magyar zöldség, gyümölcs
D.K.
Szerző
D.K.
Létrehozva2020. 03. 31. 19:45

Ne a multitól vásároljuk drágán a zöldséget, hanem közvetlenül a magyar termesztőktől, mert úgy sokkal olcsóbb! Egy új startup segíthet, hisz összehozza a gazdálkodókat a városi fogyasztókkal.

Szomorú, de a magyarok több mint 50 százaléka heti 3 ezer forintnál is kevesebbet költ zöldség- és gyümölcsfogyasztásra. Ez egészségügyi szempontból is aggasztó adat. Mindez abból a 2020 év eleji, 32 ezer fő körében végzett kutatásból derült ki mely a magyarok zöldség- és gyümölcsfogyasztási szokásait vizsgálta.

Fotó: Pixabay

Ha azonban a magyar gazdák kiaknáznák az internet adta lehetőségeket, jóval többen és többet is vásárolnánk tőlük, mint a szupermarketek polcairól.

A magyar startup, a zöldséges.com alapítói a fejükbe vették, hogy felkarolják a vidéki termelőket, mielőtt még teljesen ellehetetlenülne a helyzetük.

Ma már háztáji léptékben aligha éri meg zöldséget, gyümölcsöt termeszteni: a kiskereskedelmi ár alig 30 százaléka jut a termelők zsebébe. Az alapítók szerint ez a képlet megfordítható, és a termelők könnyen gazdálkodhatnának akár a kisker árak 70 százalékából is. Igény ugyanis bőven lenne a háztáji árura: a városi lakosság közel háromnegyede szeretne közvetlenül termelőktől vásárolni a vasárnapi ebédhez vagy épp a reggeli zöldségturmixhoz.

A közvetlenül, interneten keresztül történő vásárlásnak bőven lenne létjogosultsága, hiszen már mindenki rendelkezik okostelefonnal. Akkor mégis mi akadálya lenne, hogy a magyar kistermelők is online hirdessék meg az áruikat? – teszi fel a kérdést Goda Szilárd, a zöldséges.com alapítója.

 

“Ha a vidéki ember kisgazdasága lenne támogatva, akár fel is dolgozhatná, amit megtermelt. Ez lehetne kereskedelmi forgalomban, nem a nyugati lekvár tele tartósítószerrel. Akkor mindenki sokkal elégedettebb lenne az életével.”

Egymást taníthatnák neten eladni a gazdák

Az egyik komoly akadály, hogy az átlagosan 50 fölötti termelői réteg még nem kezeli magabiztosan az internetet. A zöldséges.com-nál épp ezért készítik lelkesen YouTube-csatornájukra az oktatóvideókat a rendszer használatáról, ami 15 perc alatt elsajátítható. Olyannyira, hogy a termelők akár a szomszédjaiknak is átadhatják a technikáját, elérve, hogy így közösen spóroljanak a szállítási költségen.

“Az internetező és a vidéken gazdálkodó még más motiváció szerint gondolkodik. Olyan, mintha két különböző frekvencia lenne. De nézzük csak meg, mi történt a rádiókkal: átköltöztek az internetre, és abban a dimenzióban kit érdekelnek már a frekvenciák?” – teszi fel a kérdést az alapító Goda Szilárd. “Aki pedig spórolni szeretne a kisker árakból, biztosan kíváncsi lesz a termelőkre: sejthető, hogy ők nem bérelnek belvárosi üzleteket, nem alkalmaznak 3 műszakot, nem költenek drága berendezésre, de cserébe elérhető áron biztosítanak valódi, vitamindús ízeket.”

A másik kihívás éppen az, hogy ma a webshopokkal együttműködő logisztikai vállalatok még nincsenek felkészülve a törékeny és romlandó áruk szállítására. Kis kreativitással azonban ez a probléma is áthidalható – folytatja a zöldséges.com alapítója, aki szerint a kulcs a proaktivitás.

Ha ugyanis a termelők is elolvassák a kutatás eredményeit, motiváltak lesznek feltölteni termékeiket a zöldséges.com-ra, ami a világon az első online élelmiszer előállításra szakosodott piactér. Miután a gazdák termékei elérhetővé válnak, a városi lakosság rendelni kezd, ennek hatására költséghatékony szállítási útvonalak fognak kialakulni. Ezáltal újra levegőhöz jut a kínálati oldal, beáll a kereslet és kínálat egyensúlya.

“Termelők és fogyasztók a világ megváltozását nem károsultként fogják megélni. Miután megszoktuk, hogy a rádió az interneten jön be, a zöldség is dobozban érkezik majd. Olcsóbb lesz és finomabb, hazai a hazainak” – mondja Szilárd, aki szerint mégis úgy fest, hogy van jövője a magyar vidéknek.

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.