kulcsár edina
A munkaerõpiaci igényekhez igazodó oktatással, a digitális kompetencia képzésére fókuszálva indítja elsõ középiskolai osztályait idén szeptemberben a Gyermekszem.pont Alapítvány, amely multinacionális cégekkel együttmûködve és a Digitális Jólét Programhoz kapcsolódva alakította ki tantervét. Hiányszakmákban képeznek szakembereket: a jövõ építésztervezõit, applikáció fejlesztõit, ipari 3D tervezõit, reklámgrafikusait és 3D animációs szakembereit.
A Diákszempont Általános Iskola és Gimnázium a 2019/2020-as tanévben, fennállásának mindössze negyedik évében középiskolai szakasszal, négy évfolyamos gimnáziummal bővül, így ettől a tanévtől többcélú intézményként folytatja tovább a munkáját – jelentette be az iskola igazgatója, Dechertné Gelencsér Anna, a pedagógiai program kidolgozója. A szakember szerint a középiskolai osztályokban a projektszemléletű oktatást; a kreatív, rugalmas, a változtatásra képes gondolkodás fejlesztését; a szociális kompetenciák előtérbe helyezését, és az életen át tartó tanulásra való felkészítést helyezik a középpontba.
Dechertné Gelencsér Anna elmondta, hogy mindkét, a gimnázium által meghirdetett tanulmányterület valódi, versenyképes tudást biztosít majd, hisz az ide járó diákok emelt szinten tanulhatják az angol nyelvet részben anyanyelvi oktatóktól, valamint az országban egyedülálló módon olyan digitális-művészeti képzés valósul meg, ahol a 3D tervezésé, animálásé, később a 3D programozásé lesz a főszerep. A digitális kompetencia fejlesztésére irányuló informatikai képzésükhöz pedig létrehozzák Magyarország első 15 munkaállomásos középiskolai 3D-laborját.
A sikeres, munkerőpiaci igényekhez igazodó oktatás érdekében innovatív vállalkozások bevonására van szükség, ezért az iskola vezetése egy díjnyertes (Közép-Európa egyik leggyorsabban növekvő technológiai startup-ja 2012-ben és 2014-ben) online képzési céggel kötött megállapodást, amely pénzügyi hátteret, oktatás-menedzsment tapasztalatot, online oktatási tudást hoz a rendszerbe. Emellett, a digitális-művészeti képzés színvonalát a 3D animáció, illetve az AR/VR technológiák terén piacvezető Arworks Kft. szakembereinek bevonása garantálja.
Az igazgatónő megjegyezte, hogy a 3D programozás egy innovatív, rendkívül gyors ütemben fejlődő területe az informatikának, ez a tudás a jelenünk része, iskolarendszerben azonban még nem oktatják. Éppen ezért az iskola további együttműködéseket tervez, tárgyalnak felsőoktatási intézményekkel, illetve multinacionális informatikai cégekkel is, valamint egyeztetnek a Digitális Jólét Programhoz kapcsolódásról. A rendszerszemléletű gondolkodással, a tanulószervezetként történő gyakorlati működéssel a legtöbb nagyvállalat képes azonosulni – tette hozzá.
Az oktatási profil három fő alappillére a komplex művészeti nevelés, valamint az idegennyelvi és a digitális kompetencia fejlesztése. Hosszú távú cél, hogy az iskola tudjon tanuló szervezetként működni, tudásmegosztással, együttgondolkodással és a rendszerben való közös gondolkodással. Tantárgyi integrációt szem előtt tartó projekteket, amiket gimnáziumban már a szakmai partnerekkel közösen tervez megvalósítani, hisz a rendszergondolkodás vállalati környezetben végképp nem új keletű fogalom, ha úgy tetszik, bevett gyakorlat. A rendszerszemléletet leginkább támogató oktatási módszernek a projektalapú oktatást tartják, így az iskolában rendszeres időközönként dolgoznak tantárgyközi projekteken a tanulók. A rendszergondolkodáson alapuló pedagógiai módszer iránt jelentős az érdeklődés a közoktatási intézmények részéről is.
A középiskolai oktatásra az engedélyt az általános iskola sikeres hároméves működése után kapta az alapítvány, amely kiemelt közfeladatot is ellát, hiszen a tanulók egy része speciális nevelési igényű tanuló. Az iskola új épülete Terézvárosban található, amelyet az alapítvány hosszú távra bérelt ki. A gimnáziumi szakasz engedélyeztetésénél fontos szempont volt, hogy többeknek adjanak esélyt a bekerülésre, így nem számítanak a központi felvételin megszerzett pontok. A felvételinél a tanulmányi eredményeket veszik figyelembe, tehát a 7. osztály év vége és a nyolcadik félévének eredményei számítanak, emellett pedig a személyes találkozások alkalmával kialakított benyomások.