tóth gabi
A közlekedési szabályok ismerete nem csak a biztonságunk miatt fontos. Baleseteket és bírságokat kerülhetünk el, ha tudjuk, mit szabad és mit nem!
Vannak szabályok, amiket egyszerűen elfelejt az ember a vezetéssel töltött évek során, de olyanok is, amikről még csak nem is hallott.
A duda használata
A legtöbb sofőrnek rémlik a szabály, hogy mindössze két esetben lehet a dudát használni: csak balesetveszély esetén, a baleset megelőzése érdekében, valamint akkor, ha – lakott területen kívül – előzni akarunk. Tehát, ha csak nem autót vagy balesetet előzünk meg, ne használjuk a dudát!
A távolsági fény, fénykürt használata
Villogni és reflektort használni csak akkor lehet, ha ezzel másokat nem vakítunk el! Ha lakott területre érve felkapcsolva hagyjuk a reflektort, fizethetünk. De akkor is, ha lakott területen kívül nem kapcsoljuk le, ha jön velünk szembe valaki.
Az autópályán rávilloghatunk az előttünk haladóra, hogy húzódjon le, de csak ha ezzel nem vakítjuk el a többi autóst.
Ugyanúgy 15-30.000 Ft-os bírságot kockáztatunk azzal, ha a bevett szokás szerint előre jelezzük a traffipaxot a szembejövőknek. Ezzel alapvetően semmilyen szabályt vagy törvényt nem sértünk ugyan, mivel nem akadályozzuk, vagy befolyásoljuk a hatósági ellenőrzést, viszont, ha a rendőr úgy ítéli meg, hogy a villogással zavarjuk a másik autóst, megbírságolhat minket a helyszínen.
Az elsőbbség és a zebra
Tény, hogy a „kijelölt gyalogos-átkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni”. Ahogy az is, hogy nem minden esetben! Ha például szorosan mögöttünk jön egy autó, de látjuk, hogy valaki áll a zebránál, nem kell pánikszerűen a fékre lépni, nehogy koccanás legyen belőle!
A gyalogos pedig "az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.”
A telefon és a GPS használata vezetés közben
Azt a legtöbb sofőr tudja, hogy vezetés közben tilos telefonálni, sms-ezni! Azt viszont valószínűleg alig páran tudják, hogy a dugóban és a piros lámpánál állás kivétel ez alól, de csak az autósoknak! Biciklis, motoros álló helyzetben sem telefonálhat, ha mégis, 5-50.000 Ft-ra büntethetik.
Autópályán utánfutóval
Utánfutót húzó autóval autópályán maximum 80 km/órával lehet közlekedni. Ellenkező esetben 60.000 forinttal leszünk szegényebbek. A teherszállításra kialakított tricikli kivételével lakott területen kívül sem mehetünk így 90-nel, mindössze 70-nel.
Nyitott csomagtartó
Tévhit, hogy elég, ha lekötjük a csomagtartó tetejét és bármit szállíthatunk benne. A szabályok szerint ugyanis még résnyire se maradhatna nyitva a csomagtartó.
A biztonsági öv használata
Azt a legtöbben tudják, hogy kinek és mikor kell bekötnie magát. A kivételeket viszont nem biztos, hogy kapásból fel tudnák sorolni. Nem kell bekötni magunkat:
Az út szélén felejtett közlekedési tábla
A KRESZ szerint be kell tartani az ottfelejtett táblán feltüntetett korlátozásokat akkor is, ha például már nem folyik ott útépítés, ami miatt eredetileg kirakták. Viszont, ha ilyen esetben a táblára hivatkozva megbüntetnek, nyújtsunk be fellebbezést! Ugyanis a táblák magasságát és a kihelyezésük körülményeit is jogszabályok határozzák meg, nem csak azt, hogy be kell tartani azt, ami rajtuk van. Így, ha a tábla nem szabályosan volt kihelyezve, jó eséllyel nem kell kifizetni a bírságot.
Ha tolni kell a biciklit
Ha defektet kapunk és haza kell tolnunk a motort vagy a kerékpárt, lakott területen kívül nem mindegy, hogyan tesszük!
Lakott területen kívül