kulcsár edina
Rengeteg az autósiskola, amelyek egymással versenyeznek, hogy minél több tanulójuk legyen. Sok azonban tisztességtelen közülük. De hogyan szûrhetjük ki ezeket? Mi alapján válasszuk ki a megfelelõt?
A Nemzeti Közlekedési Hatóság vezet egy listát, ami az autósiskolák teljesítményét elemzi. Az NKH mutatószámai kiszűrik a tisztességtelenül működőket.
A mutatószámok a következők:
• Az ÁKÓ (Átlagos Képzési Óraszám) megmutatja, hogy az adott iskola átlagosan hány óra alatt készít fel egy tanulót a sikeres vizsgára.
• A VSM (Vizsga Sikerességi Mutató) jelöli, hogy az összes elméleti és gyakorlati vizsgából hány volt sikeres.
• A KK (Képzési Költség) azt jelenti, mennyibe kerül az adott iskolánál egy átlagos képzés.
Az ÁKÓ segítségével arról tájékozódhatunk, hogy a minimális, előírt óraszámhoz képest (29ó) hány óra alatt szereztek jogosítványt a tanulók, százalékban kifejezve. Minél közelebb van a 100-hoz, annál kevesebb pótórát kell venni az adott iskolában.
A VSM az egyik legfontosabb mutató, hiszen ebből derül ki, hogy az adott iskolánál mekkora az elsőre sikeresen vizsgázók aránya. Minél magasabb, annál jobb. Minden autósiskola köteles a honlapján feltüntetni ezt a számot, és háromhavonta aktualizálni.
A KK-t a tanulók által befizetett összegekből számolják ki. Nincs benne az orvosi alkalmassági díja, az elsősegélyképzés és a vizsgadíj, a pályaalkalmassági vizsga díja és a jogsi kiállításának költsége.
A kiszemelt iskolákat itt lehet leellenőrizni: www.nkh.gov.hu, képzőszervek névjegyzéke menüpont.
Ne feltétlenül az ár alapján döntsünk az adott iskola mellett vagy ellen! Az NKH adatai alapján jelenleg átlagosan 150-170 ezer forintért lehet jogosítványt szerezni. Tehát ennyire minimum számítsunk, ne dőljünk be a hirdetéseknek, amelyben azt ígérik, jogosítványunk lehet 120 000 forintért.
Azt érdemes tudni, hogy az autósiskolák jó része az elméleti tanfolyamok árából él, a vezetési óradíjakat az oktatók kapják (többek között ebből tankolnak). Épp ezért sok iskola olcsó vezetésórákkal hirdet akciókat, a tanulók pedig csak a sikeres KRESZ-vizsga után szembesülnek azzal, hogy hónapokig nem lesz szabad oktatójuk. Persze, a jogsi 10 000 forinttal olcsóbb lesz, csak az nem biztos, hogy el tudják kezdeni a gyakorlatot a kötelező határidőn belül!
• ha egy iskola a gyakorlati órák bizonyos részét ingyen kínálja, akkor a 30 órán felüli plusz órák valószínűleg nagyon drágák lesznek (és biztosan szükségesnek ítélik majd az oktatók),
• ha olcsó vagy kedvezményes tanfolyamra iratkozunk be, a szerződés aláírása előtt minden homályos pontra kérdezzünk rá, ugyanis a kedvezmények általában valamilyen (nehezen tartható) feltételhez kötöttek
• vannak olyan iskolák, ahol maga a jogosítvány valóban olcsóbb, mint máshol, viszont ha megbukunk, akkor nagyon sok pótórát kell majd vennünk, igen magas áron.
A következő két kérdésre derítsük ki a választ, mielőtt beiratkozunk valahova: hol lesz helyileg az elméleti tanfolyam és hol lesz a gyakorlati oktatás (rutin, forgalom)?
Nem mindegy, ugyanis sokkal többet fogunk gyakorlatra járni, mint elméletre. Ezért hiába van közel a tanfolyam, ha a város másik végén tanítanak meg vezetni. Azt sem árt tudni, hogy a legtöbb autósiskola jellemzően ugyanazokon a budapesti tanpályákon tanítja a járműkezelést, a tanpályák környékén (a kijelölt vizsgaútvonalakon) pedig a forgalmi oktatást.
• Fontos tisztáznunk beiratkozás előtt, hogy az adott iskola felszámol-e külön díjat azért, ha menet közben átmennénk egy másik iskolába (mert pl. kiderül, hogy hónapokig nincs szabad oktatójuk).
• Ragaszkodjunk az előírt képzési óraszámokhoz.
• Az oktató személye szabadon választható, és menet közben is lehet más oktatót kérni.
• Panasszal az oktatóhoz vagy az iskolavezetőhöz érdemes fordulni; ha ez nem hoz megoldást, akkor a helyi kormányhivatalhoz kell menni.
• A gyakorlati oktatás csak a közlekedési hatóságok által névre szólóan kiállított és hitelesített vezetési karton birtokában kezdhető meg, amit minden óra alkalmával (a vezetés megkezdése előtt és a befejezése után is) alá kell írnunk.