Magyar Péter ünnepelni kezdte a "nők elleni erőszakot"

INSIDER
Létrehozva: 2017.03.24.

Mesél a szakértő - Használt hibrid autók

Vizsgáltatok már hibridet? - hangzik el sokszor a telefonos érdeklõdõk kérdése. A válasz igen, és máris mesélem a sarokpontokat!

Szerző P. Petra

Mielőtt belefognánk a témába, gyorsan tegyük tisztába mit is jelent a hibrid szó, és mit nevezünk ma hibrid autónak!

Nos, a hibrid szó eredetileg a biológiában volt használatos, különböző fajtájú állat egyedek keresztezéséből született utódokra használták.

A járműiparban a hibrid arra vonatkozik, hogy az energiát nemcsak egy fajta motorból nyerjük ki, hanem együtt (de nem feltétlenül egy időben) használunk többféle erőforrást. Praktikusan ez egy hagyományos belső égésű motort és egy vagy több aszinkron (generátor üzemben is működni képes) villanymotort jelent.

A két rendszer elég jól kombinálható, meg is tették ezt a történelem folyamán. Igen, kérem, mert ennek kész történelme van, méghozzá több mint 100 éves. Mielőtt historizálni kezdenénk, gyorsan ugorjunk is az újkori hibridekre.

20 éve

Idén lesz húsz esztendeje, hogy a Toyota a japán piacon bemutatta az első Priust. Aztán egyrészt a sikert látva, másrészt az egyre szigorúbb környezetvédelmi normák tartása érdekében manapság már alig találni olyan gyártót, aki nem kínál hibrid megoldásokat. (Akinek nem lenne világos: az egész a spórolásról szól, egy hibrid kocsi akár fele annyi üzemanyaggal is beéri, mint hasonló teljesítményű, tisztán belső égésű motort használó társai.)

Annyi féle hibrid megoldás létezik mára, hogy felsorolni is nehéz lenne. Nem mindegy ugyanis, hogy a belső égésű motor csak áramot termel, vagy az is közvetlenül segít be a hajtásba, nem mindegy, hogy csak az autó tudja feltölteni az aksikat, vagy esetleg a hálózatról is tölthető (plug-in hibrid), sőt az sem, hogy a villanymotor milyen mértékben képes mozgási energiát szolgáltatni.

Akkumulátorok

Ahhoz, hogy a hibrid autók megfelelően üzemeljenek, akkumulátorokra van szükség, nem is kevésre, nem is kicsikre. Az akkumulátorigénnyel három baj van. Az aksik drágák, nehezek és még sok helyet is igényelnek. Anyagi szempontból nem magyaráznám a dolgot, a nagy tömeg pedig egyértelmű: feleslegesen cipeljük. A helykérdés pedig… valamit valamiért.

A működést egy kicsit is átlátva azonban nagyon világossá válik, hogy akkumulátorok nélkül nincs elektromos autózás, úgyhogy a furfangos és high-tech hajtásláncon kívül ez alkotja a hibrid kocsik lelkét.

Használt hibridek

Ahogyan telik-múlik az idő az én praxisomban is egyre több használt hibrid autót kell átvizsgálni. Azt szokták kérdezi az érdeklődők a telefonban, hogy láttunk-e már egyáltalán ilyet. Én nem tudom, hogy a tudatos vásárlóink korai elfogadók-e, vagy tényleg ekkora az érdeklődés már a piacon, de most már minden hónapban van egy Prius, vagy Jazz, de nemrégiben a BMW 7-es ActiveHybrid-jéhez is volt szerencsénk.

Tekintettel arra, hogy a jármű egyéb helyei, mint például a karosszéria, vagy a futómű csaknem megegyezik a hagyományos gépkocsik felépítésével, most kizárólag a hibridekre jellemző részeket emeljük ki. Miben más? Alapvetően kizárólag a motorrendszer tér el a hagyományos járművektől, illetve a hajtáslánc egyes elemeit módosították úgy, hogy azok alkalmasak legyenek a hibrid üzemmódra.

A cikk folytatását elolvashatod az Autószektor oldalán!

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek