kulcsár edina
A Black Friday vagy Fekete Péntek a tömeg, az õrület és az elképesztõ akciók piros betûs ünnepe - idén két alkalommal is megtartják!
A Fekete Péntek egy, az Amerikai Egyesült Államokban – ezúttal egészen pontosan Philadelphiában – születő, és onnan az egész világra kiterjedő ünnepőrületek közül. A ma már vásárlás ünnepe néven is ismert napnak kezdetben semmi köze nem volt a vásárláshoz: eredetileg a halálos balesetek és a forgalmi dugók miatt kapott külön nevet a hálaadást követő péntek. Ekkor ugyanis rengetegen gyalogoltak vagy autóztak az utcákon, és ezzel együtt megnövekedett a balesetek száma is.
Nemsokára azonban a kereskedők kisajátították az ünnepet: a nagy számok törvénye alapján ugyanis minél többen vannak az utcákon, annál többen térhetnek be az üzletekbe. „Motivációként” pedig a kereskedők ezen a napon hatalmas kedvezményekkel kedveskednek a vevőiknek. November utolsó péntekje így vált Black Friday-jé, a karácsonyi bevásárlási szezon kezdőnapjává.
És hogy miért maradt fekete, mikor nem ez a karácsony hivatalos színe? A magyarázat a hagyományos könyvelésben található, ahol a piros a veszteség színe, míg a fekete a nyereségé – és minél közelebb a karácsony, annál nagyobb a nyereség!
A Fekete Péntek lényege a hatalmas kedvezmény: ezen az egy (Magyarországon kettő) napon a legtöbb játékot, elektronikai cikket vagy éppen bútort rendkívül alacsony áron vehetjük meg. Mivel a vásárlás ünnepe közel van a karácsonyhoz, az üzletek is elsősorban azokat a termékeiket akciózzák le, amelyek rendszeresen bekerülnek a karácsonyfa alá. Ennél fogva a Black Friday nem az élelmiszerekre szorítkozik, hanem a tipikus ajándékokra koncentrál.
Az „ünnep” lépést tart a modern technológiával, így a hagyományos üzletek mellett egyre több webshop is csatlakozik a kezdeményezéshez – és ezzel együtt már a szolgáltatások is megjelentek a Fekete Péntek piacán, noha még mindig a fogyasztási cikkek képezik a kedvezmények jelentős részét.
A csábító kedvezményeknek azonban hátránya is van: mivel mindenki szívesebben vásárolna ár alatt, erre a napra sokan szabadságot vesznek ki. Ilyenkor tömegek özönlenek az akcióban részt vevő üzletekbe, és mindenki arra figyel, hogy minél előbb megszerezze vágya tárgyát. A kereskedőknek ugyan jól jön a megnövekedett forgalom, de az adott termékekből sokszor csak öt-tíz darabot állítanak ki – ezekért pedig nem egyszer megindul a közelharc.
Az Egyesült Államokban több Black Friday is halálos áldozatokkal zárult: volt, hogy egy áruházi dolgozót taposott le a megbabonázott tömeg, de már fegyverek is előkerültek egy tévé feletti vita közben.
Aki tehát úgy dönt, hogy a Fekete Pénteken indul vásárolni, készüljön fel a hosszan kígyózó sorra, a tömegre, a könyöklésre és a szitkozódásra!
A webshopok pedig gyakran lefagyhatnak a megnőtt forgalom miatt.
Magyarországon még egészen friss kezdeményezésről beszélhetünk: ez lesz a második alkalom, hogy az üzletek nagy akciókkal várják a vevőket. És rögtön két napon! Itthon ugyanis két egymás utáni pénteken is hatalmas kedvezményeket hirdetnek a kereskedők: november 18-án, majd november 25-én juthatunk hozzá olcsóbban egyes karácsonyi ajándékokhoz.
Arról, hogy milyen üzletek vesznek részt a projektben, itt tájékozódhatsz!