kulcsár edina
A gazdálkodást bizony tanulni kell, és ezt a tanulást nem lehet elég korán kezdeni. Ha ezeket a dolgokat igyekszel átadni a gyerekednek, jó esély van rá, hogy késõbb, amikor önálló keresete lesz, jól bánik majd a pénzzel. Ráadásul azt is hamarabb megérti, hogy a te pénzedet sem lehet korlátok nélkül költeni.
A régi jó malacpersely ma is beválik, de ami még jobb: egy egyszerű, átlátszó befőttesüveg. Ebben ugyanis a saját szemével látja a gyerek, ahogyan egyre több pénze gyűlik össze. Ha már kap zsebpénzt a gyereked, igyekezz ránevelni, hogy annak egyharmadát tegye a perselybe egy drágább játékra gyűjtve, ha pedig összegyűlt egy nagyobb összeg, hadd élje át az örömöt, amit a célja elérése jelent.
Már egészen kicsi kortól érdemes megmagyarázni a gyerekeknek, hogy nem minden éri meg az árát, és azt is, hogy amit pillanatnyilag megkívántak, arra nem biztos, hogy tényleg szükségük van. A kicsit nagyobb gyerekeket arra is ösztönözheted, hogy írják fel, mire mennyit költöttek.
Nem elég csak halmozni a pénzt – amink van, abból jó érzés adni mindazoknak, akik kevésbé szerencsések nálunk. A gyerekek ezt legjobban a kjó példa útján tudják megtanulni, vagyis akkor, ha az egész család részt vesz jótékonysági akciókban.
Aki minden vágyát azonnal ki akarja elégíteni, abból később impulzusvásárló lesz. Néha érdemes a gyerekekkel akaraterő-gyakorlatokat játszani: egy cukorka most, vagy két cukorka másnap – ő választhat!
A kisebb gyerekek sokszor azt hiszik, hogy az ÁTM-ből akármennyi pénzt ki lehet venni. Érdemes nekik megmagyarázni a bankkártyák és a hitelkártyák használatának szabályait.
A szünetekben vállaljanak diákmunkát a gyerekek, hogy lássák, mit jelent megkeresni a pénzt.
A Monopoly és a hasonló játékok nagyon jó lehetőséget nyújtanak rá, hogy a gyerekek felismerjék a különbséget a takarékoskodás, a gyűjtés, és a befektetés között.
Ha bevásárlólistával, és kiszámolt pénzzel mennek vásárolni, könnyebben átlátják az egész folyamatot. Ugyanakkor érdemes nekik adni egy kisebb összeget valamilyen apró jutalomra is.