tóth gabi
Akár elsõbe megy a gyerek, akár már a sokadik évét tapossa az iskolapadban, a szeptember mindenképpen megviseli. A nyár szabadsága után nehéz visszaállni az iskola kötött rendjébe, ha pedig a szülõ is épp emiatt stresszel, az tovább ronthatja a helyzetet.
A szabad és élményekkel teli nyár után nem könnyű visszaülni az iskolapadba, megbirkózni a szellemi terheléssel és a kötöttségekkel. Az elsősök számára nagy fordulópont az iskolába lépés az óvoda után, de annak sem megy egyszerűen a váltás, aki már nem újonc az iskolarendszerben. Az érzékenyebb gyerekek akár a szorongás tüneteit is mutathatják, például rágni kezdhetik a körmüket, vagy rosszul alszanak. Aki pedig nem tudja kipihenni magát, az hamar kimerül.
A legfontosabb, hogy szülőként ne stresszeld túl az iskolát. Nem dől össze a világ, ha a gyerek hibázik egy dolgozatban, vagy nem jár ötféle különórára. A szakértők egybehangzóan azt állítják, hogy a későbbi karrier nem azon múlik, hogy kitűnő volt-e a gyerek vagy sem. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy szabadjára kell hagyni, a tanulás nagyon is fontos dolog. Az viszont nem baj, ha megvannak a saját felelősségi körei (például a másnapi holmi összekészítése), és nem akarod az iskolai élet minden apró részletét ellenőrizni. Hosszú távon az a legfontosabb, hogy a gyerek megőrizze az érdeklődését, a tanuláshoz való lelkes hozzáállását, akkor is, ha nem ér el minden felmérőben maximális pontszámot.
A beszélgetés viszont nagyon fontos. Azt is érdemes megbeszélni, hogy halad a tanulással, mire kell jobban figyelnie. Ha hibázik, nem baj, de jó, ha együtt megnézitek, mit lehet tanulni a hibából. Az pedig még fontosabb, hogy tudjátok, mi történik az osztályban – így lehet elejét venni az esetleges bántalmazási ügyeknek is. Az sem baj, ha a szülők és a pedagógusok időnként beszélgetnek egymással, hogy az esetleg rejtve maradt ügyek is kiderüljenek. És persze arról is jó beszélni, hogyan illik, és hogyan nem illik viselkedni az iskolában. Lehet, hogy a gyerek esetleg nem is sejti, hogy amit csinál, az másoknak rosszul esik, vagy kellemetlen, vagy nem ismeri fel, hogy bizonyos dolgokat nem kellene eltűrnie. A közhiedelemmel ellentétben nem normális dolog, ha a gyerekek huzamosabb ideig rosszul érzik magukat az iskolában – ha ez a helyzet, akkor azzal foglalkozni kell.
Érdemes rendszeres időközönként orvosnak ellenőrizni a gyerek látását, hallását, tartását. Ha ugyanis nem látja rendesen a táblát, nem hallja jól a tanárt, vagy fáj a háta a padban, az iskolai problémákat is okozhat.
A megfelelő pihenés a felnőtteknek és a gyerekeknek is egyaránt fontos. Az elegendő alvás nagyon fontos, de az is jó lenne, hogy a mindennapokban jusson idő a kikapcsolódásra, egy kis szabad játékra, ne szóljon felkeléstől lefekvésig minden csak a tanulásról.
Ha reggel van egy bejáratott rutin, sokkal gördülékenyebben, nyugodtabban indul a nap. Keljetek fel időben, ne hagyjátok a készülődést az utolsó percre. Legyen idő a kapkodástól mentes öltözködésre, és a reggelire is, hiszen az éhes gyerek nehezen tud figyelni az órákon.