tóth gabi
Franciaországban a következõ tanévtõl tilos lesz a diákoknak mobiltelefont használni az iskolákban; a nap elején le kell adni, és tanítás után kapják vissza. Utánajártunk, Magyarországon mi ezzel a helyzet.
A 2018 szeptemberétől bevezetésre kerülő francia szabályozás drasztikusnak számít Európában, ugyanis a gyerekek szünetekben sem használhatják majd a mobiltelefonokat. Sok pedagógus nem ért egyet vele, mert úgy gondolják, tiltás helyett inkább oktatási eszközként kellene használni a telefonokat, amik egyre fontosabb szerepet töltenek be a gyerekek életében.
Magyarországon nem egységes a szabályozás
2007-től kormányrendelet tiltotta az oktatási intézményekben a telefonhasználatot: tanárra és diákra egyaránt vonatkozott. Ezt 2014-ben eltörölték, így jelenleg az iskolák a házirendje szerint kell eljárni. Az minden iskolában egységes, hogy a mobilhasználat nem zavarhatja a tanórát – ezt leszámítva hatalmas az eltérés: van, ahol reggel összegyűjtik és elzárják a készülékeket, máshol ki kell kapcsolni őket a nap elején, a legtöbb helyen pedig csak a szünetekben használhatják a gyerekek.
Egy magyar kutatásból kiderült, hogy a családok 93 százaléka elengedhetetlennek tartja, hogy a gyerek és a szülő korlátok nélkül képes legyen tartani egymással a kapcsolatot, így a szülőket felháborítja, ha órák közötti szünetben nem érhetik el a gyerekeket.
A pedagógusok sem egyformán gondolkodnak
Általában elmondható, hogy azok a pedagógusok tiltakoznak a mobilhasználat ellen, akik számára a digitális korszak idegen, így nem követik a technológiai fejlődést sem. Azonban a tiltás mellett nem csak az szól, hogy fegyelmezetlenek vagy függők lesznek a gyerekek: egy pedagógiai szaklap kitért arra is, hogy az iskolai mobilhasználat árthat a gyerekek fejlődésének. Ugyanis ha bármikor hívhatja a szülőket, később alakul ki az önállósága, hiszen a helyzeteket egyedül kell megtanulnia feldolgozni és kezelni.