kulcsár edina
Évek óta téma, hogy visszatekerik a használt autók kilométeróráját a jobb eladhatóság érdekében. Folyamatosan kommunikált adat, hogy a kocsik 90 százalékánál megtörténik ez a már börtönnel fenyegetett manipuláció. Érdeklõdtünk kereskedõknél is, akik más problémákra hívták fel a figyelmet.
A Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke, Gablini Gábor nem először mondja el véleményét a használtautó-piacról.
Legutóbb adatokat is sorolt, eszerint 2015-ben 130-140 ezer használt autó jött be az országba, és szakértők úgy vélik, hogy ezek 90 százalékánál visszapörgették a kilométerórát, különben nem érné meg ezeket behozni. A kocsik átlagéletkora 14-18 év, a környezetre kiemelten károsak, máshol leselejtezett „roncsok”.
Valóban ennyire kritikus a helyzet? Százezres nagyságrendű roncsderbi fenyeget a magyar utakon?
A %RIPOST% megkérdezett néhány autókereskedőt is, akik túlzónak tartják a 90 százalékos visszatekerési arányt. Õk jellemzően német és osztrák kereskedésekből hoznak be használt autókat, és esküsznek rá, hogy ott a kispénzű vásárlók számára is lehet korrekt, jó minőségű kocsikat találni.
Kicsit túldimenzionáltnak tartják csak a kilométerállásra koncentrálni.
„Sajnálom azokat a vevőket, akik csak ez alapján tudják eldönteni, hogy megfelel-e nekik a felkínált jármű”
– mondja az egyikük. Ennél sokkal fontosabb állapotjelző jegyekre hívják fel a figyelmet. A kilométerállás csak az egyik tájékoztató adat lehet. Fontosabb kérdés, hogy ki szervizelte a kocsit, ki nyúlt hozzá, és mit csinált vele.
"Lehet tökéletes egy 20 éves, 600 ezer kilométert futott Mercedes is, és akár egy 10 ezer kilométert megtett kocsit is tönkre vághatott az előző tulajdonosa."
„Már nem a ladás korszakban vagyunk, azok a kocsik valóban viszonylag gyorsan megadták magukat. Magyarországon sokan szeretnek olyan autót venni, aminek a fenntartásához nincs elég pénzük, az éveik alapján még nem túlkorosak ezek a járgányok, de bármikor tönkremehetnek, mert például csak végszükség esetén cseréltek benne alkatrészt. Arról nem is beszélve, hogy vannak olyan szakszervizek, ahol lerobbant kocsikból építenek össze egy újabbat.”
Persze abban is van igazság, amit Gablini Gábor mond: hogy a behozott autók jelentős százaléka neppereken keresztül érkezik az országba, s probléma esetén a vevő hoppon maradhat, a költségvetés pedig adóbevételtől esik el.