
Több ezer repülőt kényszerítettek földre világszerte egy fatális szoftverhiba miatt
Minden idők egyik legnagyobb repülő-visszahívása történt.
Az Airbus francia repülőgyártó vállalat több ezer gépét kellett földre kényszeríteni a hétvégén, miután fény derült egy súlyos szoftverhibára, ami bizonyos esetekben indokolatlan magasságvesztést eredményezhet - jelentette a Reuters nemzetközi hírügynökség.

A vállalat tájékoztatása szerint a probléma az A320-as típuscsalád gépeit érinti, amelyek a világ leggyakrabban használt rövid- és középtávú utasszállítói. A hiba egy olyan fedélzeti számítógépet érint, amely a repülőgép magasságát felügyeli. Nagy magasságban a háttérsugárzás megzavarhatja a rendszer működését, ami miatt hibás adatok kerülhetnek a vezérlésbe. Ennek következményeként a repülőgép téves parancsot kaphat, és indokolatlan süllyedésbe kezdhet.
A hibát október végén, a Jet Blue amerikai légitársaság egyik gépén fedezték fel, amikor repülő önhatalmúlag úgy döntött, hogy hirtelen süllyedést hajt végre. Az incidens következtében 15 ember szenvedett sérüléseket, közül ketten kórházba kerültek. Az eset után lefolytatott vizsgálat feltárta: az erős napsugárzás károsította meg a vezérlő számítógép memóriáját.
Bár ez a fajta meghibásodás rendkívül ritka, a repülésbiztonság szigorú követelményei miatt már a puszta lehetősége is elegendő volt ahhoz, hogy a gyártó az érintett gépeket földre állítsa, és olyan szoftverfrissítést vezessen be, amely képes kiszűrni vagy kijavítani az ilyen típusú memóriaproblémákat.
Az Airbus közlései szerint a legtöbb érintett gépnél a probléma szoftveres módosítással vagy frissítéssel kezelhető , amit viszonylag rövid idő alatt el lehetett végezni. Egyes esetekben azonban alaposabb ellenőrzésekre is szükség van, ami meghosszabbíthatja a folyamatot.
Az Airbus gépek földre kényszerítése az amerikai American Airlines légitársaságot érinti legsúlyosabban, amely a világ legnagyobb A320-as flottájával rendelkezik. Európában az EasyJet és a Wizz Air légitársaságok szenvedték meg leginkább az intézkedést, mivel szinte teljes egészében az Airbus A320-család gépeiből áll a hálózatukat. Jelentős hatással volt a probléma még a német Lufthansa légitársaságra is, amely bár vegyes flottát üzemeltet, európai útvonalain nagyrészt ezekre a típusokat használja.







