
Beszakadt a szélvédő: űrszeméttel ütközhetett 10 ezer méter magasan egy utasszállító repülőgép
Az elképesztő incidens amerikai légtérben történt.
Beszakadt a United Airlines amerikai légitársaság egyik utasszállító repülőjének a szélvédője, miután a gép egy ismeretlen eredetű tárggyal ütközött utazómagasságon - jelentette a New York Post amerikai napilap online kiadása. Noha a hatóságok még vizsgálják, pontosan mi okozta a bálaesetet, szakértők szerint a legvalószínűbb, hogy a repülő egy Földre visszahulló űrszeméttel ütközött.

Az incidens vasárnap délután, egy Denverből Los Angelesbe tartó géppel történt. A Boeing 737 MAX 8 típusú repülőt körülbelül 10 ezer méteres magasan találta el egy ismeretlen tárgy, melynek következtében a szélvédő belső üvegrétege szétszakadt, a pilótafülkében pedig apró üvegdarabok repültek szét. A szilánkoktól az egyik pilóta könnyebb sérüléseket szenvedett. Az esetet követően a kapitány azonnal vészhelyzetet jelentett, és a legközelebbi repülőtérre, Salt Lake Citybe irányította a gépet.
A landolás biztonságosan lezajlott, a fedélzeten senki sem sérült meg súlyosan. A pilótát kisebb vágásokkal kórházba szállították, állapota stabil. Az utasok egy másik járattal folytathatták útjukat Los Angelesbe. A United Airlines közleményében megerősítette az eseményt, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az utasok nem voltak veszélyben, és a személyzet a protokollnak megfelelően járt el.
A történtek okát jelenleg a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) és a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testület (NTSB) vizsgálja. A szakemberek szerint a szélvédőt nagy sebességgel érhette külső behatás, ám egyelőre nem tudni, hogy az ütközést mi okozta. Jelenlegi állás szerint a legvalószínűbb, hogy a repülőgépet valamilyen űrszemét- vagy mikrometeor-darab találta el, de ezt sem a radaradatok, sem a roncsnyomok nem támasztják alá egyértelműen. Az is elképzelhető, hogy a repedés spontán anyaghiba következménye volt, amelyet a hőmérséklet-változás és a kabinnyomás-különbség felerősített.
A vizsgálat várhatóan hónapokig tart, mivel az NTSB minden technikai és meteorológiai adatot elemez, beleértve a radarfelvételeket, a repülési útvonalat és az anyagszerkezeti vizsgálatokat. A United Airlines a repülőgépet ideiglenesen kivonta a forgalomból, amíg a hatóságok nem zárják le a vizsgálatot.
A repülésbiztonsági szakértők kiemelték, hogy az ilyen események rendkívül ritkák. A modern utasszállító repülőgépek szélvédői több rétegből álló, megerősített szerkezetek, amelyek extrém nyomásnak, hőmérséklet-ingadozásnak és akár madárütközésnek is képesek ellenállni. Az, hogy egy objektum képes volt repedést okozni a 10 000 méternél magasabban repülő gép orrán, kivételes esetnek számít.







