
Sokkoló fejlemények: nyilvánosságra hozták a lisszaboni siklótragédia első vizsgálati eredményeit
A hatóságok most először tették közzé a vizsgálat megállapításait. A lisszaboni siklóvasút balesetét a két kabin közötti kábel szakadása okozta, amely 16 ember életét oltotta ki.
A lisszaboni siklóvasút szerdai balesetét a két kabin közötti kábel szakadása okozta, amely 16 ember halálát követelte – közölte a portugál légi és vasúti balesetek kivizsgálásával foglalkozó hivatal (GPIAAF) szombat esti jelentésében. A hivatal hangsúlyozta, hogy a baleset napjának reggelén elvégzett tervezett szemle során nem észleltek rendellenességet a kábelen. A most nyilvánosságra hozott első vizsgálati eredmények megerősített megállapításokat tartalmaznak, de nem tekinthetők végleges következtetésnek a tragédia okaira vonatkozóan.

A jelentés szerint a baleset a mintegy óránkénti 60 kilométeres sebesség mellett történt, és az események kevesebb mint 50 másodperc alatt zajlottak le. A Gloria siklóvasút, amely jelenlegi formájában 1914-ben épült, két sárga kocsiból áll, amelyek egy ellensúlyrendszer segítségével váltva közlekednek a 45 méteres szintkülönbségű, 276 méter hosszú, átlagosan 18 százalékos lejtőn. A kocsikat egy kábel köti össze, amely a Calçada da Glória tetején található földalatti műszaki helyiségben, egy nagy fordítható keréken keresztül egyenlíti ki a súlyukat. A GPIAAF külön kiemelte, hogy a két kocsit összekötő kábel a föld alatt fut.
A vizsgálati jegyzőkönyv szerint szeptember 3-án 18 órakor a sikló kocsijai megfelelő állásban voltak, ám néhány perccel később, közvetlenül az indulás után, mintegy hat méter megtételét követően a kabinok elveszítették az összekötő kábel által biztosított egyensúlyt. A 2. számú kabin, amely az út alján helyezkedett el, hirtelen hátrafelé kezdett gurulni, miközben az 1. számú kabin továbbra is lefelé haladt, és sebessége fokozatosan nőtt annak ellenére, hogy a vezető megpróbálta lefékezni. Körülbelül 170 méterrel az indulás után, a Calçada végső szakaszán található jobbkanyar előtt a jármű a túl nagy sebesség miatt kisiklott és felborult.
A jármű a kanyarban teljesen elveszítette irányíthatóságát, oldalról nekicsapódott egy épület falának, ami a fa karosszéria teljes megsemmisülését okozta. Ezután frontálisan ütközött egy lámpaoszloppal, majd a siklóvasút légi elektromos hálózatának öntöttvas tartószerkezetével, ami további súlyos károkat okozott. A kocsi végül egy másik épület sarkánál állt meg.
A tragédiában öt portugál és tizenegy külföldi vesztette életét, a legfrissebb adatok szerint pedig körülbelül húsz sérültje is van az esetnek.






