3°C
6°C

Auguszta névnapja

RETRO RÁDIÓ

Sokkoló fejlemények: nyilvánosságra hozták a lisszaboni siklótragédia első vizsgálati eredményeit

Létrehozva2025. 09. 07. 08:05
Frissítve2025. 09. 07. 08:07

A hatóságok most először tették közzé a vizsgálat megállapításait. A lisszaboni siklóvasút balesetét a két kabin közötti kábel szakadása okozta, amely 16 ember életét oltotta ki.

A lisszaboni siklóvasút szerdai balesetét a két kabin közötti kábel szakadása okozta, amely 16 ember halálát követelte – közölte a portugál légi és vasúti balesetek kivizsgálásával foglalkozó hivatal (GPIAAF) szombat esti jelentésében. A hivatal hangsúlyozta, hogy a baleset napjának reggelén elvégzett tervezett szemle során nem észleltek rendellenességet a kábelen. A most nyilvánosságra hozott első vizsgálati eredmények megerősített megállapításokat tartalmaznak, de nem tekinthetők végleges következtetésnek a tragédia okaira vonatkozóan.

A lisszaboni siklóvasút balesetét a két kabin közötti kábel szakadása okozta, amely 16 ember életét oltotta ki.
A lisszaboni siklóvasút balesetét a két kabin közötti kábel szakadása okozta, amely 16 ember életét oltotta ki. Fotó: AFP

A jelentés szerint a baleset a mintegy óránkénti 60 kilométeres sebesség mellett történt, és az események kevesebb mint 50 másodperc alatt zajlottak le. A Gloria siklóvasút, amely jelenlegi formájában 1914-ben épült, két sárga kocsiból áll, amelyek egy ellensúlyrendszer segítségével váltva közlekednek a 45 méteres szintkülönbségű, 276 méter hosszú, átlagosan 18 százalékos lejtőn. A kocsikat egy kábel köti össze, amely a Calçada da Glória tetején található földalatti műszaki helyiségben, egy nagy fordítható keréken keresztül egyenlíti ki a súlyukat. A GPIAAF külön kiemelte, hogy a két kocsit összekötő kábel a föld alatt fut.

A vizsgálati jegyzőkönyv szerint szeptember 3-án 18 órakor a sikló kocsijai megfelelő állásban voltak, ám néhány perccel később, közvetlenül az indulás után, mintegy hat méter megtételét követően a kabinok elveszítették az összekötő kábel által biztosított egyensúlyt. A 2. számú kabin, amely az út alján helyezkedett el, hirtelen hátrafelé kezdett gurulni, miközben az 1. számú kabin továbbra is lefelé haladt, és sebessége fokozatosan nőtt annak ellenére, hogy a vezető megpróbálta lefékezni. Körülbelül 170 méterrel az indulás után, a Calçada végső szakaszán található jobbkanyar előtt a jármű a túl nagy sebesség miatt kisiklott és felborult.

A jármű a kanyarban teljesen elveszítette irányíthatóságát, oldalról nekicsapódott egy épület falának, ami a fa karosszéria teljes megsemmisülését okozta. Ezután frontálisan ütközött egy lámpaoszloppal, majd a siklóvasút légi elektromos hálózatának öntöttvas tartószerkezetével, ami további súlyos károkat okozott. A kocsi végül egy másik épület sarkánál állt meg.

A tragédiában öt portugál és tizenegy külföldi vesztette életét, a legfrissebb adatok szerint pedig körülbelül húsz sérültje is van az esetnek.

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.