
Turisták izzadsága miatt kell restaurálni a Sixtus-kápolna freskóját
A munkálatok jövő tavasszal kezdődnek.
Restaurálni kell Michelangelo Utolsó ítélet című remekművét a Sixtus-kápolnában, mert a látogatók nagy tömege rossz hatással van a világhírű freskó állapotára – közölte Paolo Violini, a vatikáni múzeumok festmények, illetve fafaragások restaurálásáért felelős műhelyének új vezetője.

A Vatican News hírportál beszámolója szerint a Sixtus-kápolnában naponta több ezer látogató fordul meg, ami óhatatlanul befolyásolja a mű állapotát. Az emberek jelenléte növeli a páratartalmat és a hőmérsékletet, a lélegzet, az izzadság és a testhő által kibocsátott nedvesség és szén-dioxid pedig lassan, de biztosan károsítja a freskó felületét. A ruházatról és a cipőkről származó por és mikroszkopikus szennyeződések pedig lerakódnak a festményen, amelyek hosszú távon tompítják a színeket és kémiai reakciókat indíthatnak el a vakolatban.
Mindezeken túl a freskó természetes módon is öregszik: a pigmentek és a kötőanyagok idővel veszítenek stabilitásukból, ezért időről időre szükség van olyan beavatkozásokra, amelyek megállítják vagy lassítják ezt a folyamatot. A legnagyobb szabású restaurálásra a 20. század végén, 1980 és 1994 között került sor, amikor a festményt megtisztították a korom- és szennyeződésrétegektől. Ez a beavatkozás azonban nem adott örök védelmet: a freskót azóta is folyamatosan ellenőrzik, évente kisebb karbantartásokat végeznek rajta, és szükség esetén nagyobb szabású munkálatokat is terveznek.
A tervek szerint a restaurálásra 2026 tavaszán kerül majd sor, maga a folyamat pedig több hétig is eltarthat. Ennek során restaurátorok több emelet magas állványzat segítségével közelről vizsgálják majd végig a festmény teljes felületetét. Céljuk, hogy eltávolítsák a lerakódott szennyeződéseket, stabilizálják a mikrosérüléseket, és biztosítsák, hogy a freskó a következő évtizedekben is biztonságban maradjon.
Michelangelo Utolsó ítélet című freskója a Sixtus-kápolna oltárfalát, vagyis a teljes nyugati falat borítja be a több mint 13 méter magas és 12 méter széles felületével. A monumentális kompozíción Michelangelo 1536-tól 1541-ig dolgozott VII. Kelemen pápa, majd utódja, III. Pál pápa megbízásából.







