
Rengeteg a lopás: a román hotelek lopásgátlót varrnak a törülközőkbe
"Muszáj volt lépnünk. Tavaly a medence mellett elhelyezett 300 törölközőből csak körülbelül 100 maradt meg” - fogalmazott egy szállodatulajdonos.
Romániában egyre több tengerparti szálloda dönt úgy, hogy modern lopásgátló technológiát alkalmaz a textíliák védelme érdekében - jelentette a Romanian Journal angol nyelvű román hírportál. A lap beszámolója szerint a jelenség hátterében az áll, hogy a turisták rendszeresen hazaviszik a szállodai törölközőket, ágyneműket és más, a hotelszobákban található felszereléseket.

A román szállodák vezetői szerint a lopások okozta probléma évek óta fennáll, de a koronavírus-járvány utáni időszakban, amikor a vendégforgalom újra fellendült, a lopások száma is ugrásszerűen megnőtt. Több hotel arról számolt be, hogy már az év első felében is jelentős veszteséget kellett elkönyvelnie az eltűnt törölközők és ágyneműk miatt. Ez különösen a tengerparti régióban, a Fekete-tenger partján okoz gondot, ahol a nyári szezonban hatalmas a vendégforgalom, és a turisták gyakran kísértésbe esnek, hogy „szuvenírként” hazavigyék a szállodai textíliákat.
„A mi szállodánkban a legnagyobb veszteség a törölközőkből származik; idén 100 000 lejt fektettünk ágyneműkbe és törölközőkbe”
– mondta egy tengerparti szálloda igazgatója, hozzátéve, hogy törölközők mellett időnként az izzókat, hamutartókat, távirányítókat és az elemeket is ellopják a vendégek.
„Egyetlen nyár után a veszteségeink elérhetik a több tízezer lejt. Tavaly a medence mellett elhelyezett 300 törölközőből csak körülbelül 100 maradt meg”
– fogalmazott egy másik szállodatulajdonos a sajtónak.
A folyamatos lopások megakadályozása érdekében a legtöbb román szálloda újabban úgynevezett RFID-chipek alkalmaz. Ezeket közvetlenül a törölközőkbe és az ágyneműkbe varratják, így a textíliák a bolti termékekhez hasonlóan lopásgátlóval vannak ellátva. Amennyiben egy vendég megpróbálja kivinni őket a szálloda területéről, a kijáratoknál elhelyezett érzékelők azonnal jeleznek. A riasztás egyrészt visszatartó erőt jelent, másrészt lehetővé teszi a személyzet számára, hogy gyorsan intézkedjen.
A szállodák azt remélik, hogy ezzel a módszerrel nemcsak a veszteségeket tudják mérsékelni, hanem hosszabb távon a szolgáltatások minőségét is megőrizhetik, hiszen kevesebb pénzt kell fordítani az eltűnt felszerelések pótlására. A szállásadók szakszervezete szerint a legtöbb vendég természetesen tisztességes, de a kisebbség, amely rendszeresen eltulajdonítja a textíliákat, elég volt ahhoz, hogy a probléma kezelése elengedhetetlenné váljon.







