Krausz Gábor
Mindenki találgat, mi állhat a döntés hátterében.
Donald Trump parancsára az amerikai légierő áthelyezte Washingtonba az egyik „Végítélet” néven ismert, Boeing E-4B Nightwatch típusú repülőgépét - jelentette a New York Post amerikai napilap online kiadása. A lap értékelése szerint a döntés összefüggésben áll az egyre fokozódó közel-keleti feszültség okozta biztonsági kockázattal.
Az úgynevezett „végítélet-napi” repülőgépek egy atomháború esetén légi stratégiai- és irányítóközpontként szolgálnak az elnök és a kabinet számára. Az amerikai légierő jelenleg négy ilyen gépet üzemeltet, és ezekből egy érkezett az amerikai fővárosba.
A Flightradar repüléskövető oldal adatai szerint a Boeing E-4B Nightwatch típusú gép kedd késő délután indult el a Barksdale légibázisról, majd 22 órakor landolt a Joint Base Andrews repülőtéren, Washington külvárosában.
A New York Post beszámolója szerint ezekkel a gépekkel rendszeresen végeztek tesztrepüléseket, de a Washingtonba történő áthelyezése egyértelműen politikai döntés eredménye. Néhány órával a gép érzékezése előtt ugyanis a Fehér Házban válságértekezletet tartottak a közel-keleti helyzetről, mivel Izrael az elmúlt napokban sürgette az Egyesült Államokat, hogy nyújtson katonai segítséget az országnak.
Az amerikai hadsereg a 70-es évek óta üzemeltet E-4B Nightwatch repülőket. Ezeket a gépeket kifejezetten arra tervezték, hogy légibázisként működjenek egy nukleáris háború esetén, így például régebbi analóg eszközök találhatóak bennük modern a digitálisok helyett. Ezenkívül az E–4B gépek majdnem teljesen ablaktalanok, illetve kaptak egy speciális, a hőhatásoktól védő burkolatot is. A gépek tetején látható „púp” az úgynevezett „radome”, melyben több mint 65 műholdvevő és antenna található.
Az E-4B nem egyszerűen egy légi menedék, hanem egy minden fontos eszközzel felszerelt parancsnoki központ a hadügyminiszter, az egyes haderőnemek vezető tisztjei és persze maga az elnök számára is. A repülő akár 111 főt is be tudnak fogadni. A gépek összesen hat részre vannak osztva, egyebek mellett parancsnoki szoba, tárgyaló, és egy pihenő is van bennük.
Légi utántöltés segítségével az E-4B-k akár egy héten át képesek repülni anélkül, hogy leszállnának. A típus leghosszabb repülési ideje eddig 35 óra volt.