RETRO RÁDIÓ

Történelmi tesztrepülés: átlépte a hangsebességet az első amerikai polgári gép

Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2025. 01. 29. 13:45

A jövő utasszállítóját a Mojave-sivatag felett próbálták ki.

A Boom Supersonic nevű amerikai vállalat XB-1 típusú repülőgépe sikeresen átlépte a hangsebességet, és ezzel az Egyesült Államok történetének első szuperszonikus polgári repülője lett. A gépet sokan a Concorde utódjaként emlegetik - írja a CNN.

Történelmi tesztrepülés: átlépte a hangsebességet az első amerikai polgári gép

Az XB–1 január 28-án, a kaliforniai Mojave légi- és űrkikötőből indulva érte el a Mach 1.1-et — a hangsebesség 1,1-szeresét, ami nagyjából 1358 kilométer per órának felel meg. Ezt a rekordsebességet három különböző alkalommal is túlszárnyalta a 34 perces tesztrepülés során, azonban mindegyik alkalommal csak néhány percig tartotta fenn, mivel csak egy viszonylag kis légteret használhatott. A gépet Tristan Brandenburg tesztpilóta vezette.

A repülés első szakaszában az XB-1 mindössze néhány perc alatt 10 000 méter magasra emelkedett, bemutatva képességét a rendkívül meredek emelkedésre. Ezt követően a szubszonikus sebességeket próbáltak ki, és biztonsági méréseket végeztek, hasonlóan a korábbi XB–1 tesztrepülésekhez, majd különféle manőverekkel tesztelték a kezelhetőségét és a repülési képességeit nagy sebesség mellett. A tesztrepülés végeztével a gép problémamentesen szállt le a Mojave reptéren.

A gép technikai jellemzői közé tartozik többek közt, hogy a törzse teljes egészében karbonkompozit anyagból készült, amely 21,6 méter hosszú, valamint három General Electric J85 hajtóművel van felszerelve. A pilótát pedig kiterjesztettvalóság-kijelzők segítik a manőverezésben.

Blake Scholl, a Boom Supersonic vezérigazgatója úgy véli, a szuperszonikus repülőgépek hamarosan felválthatják a hagyományos társaikat. Elmondása szerint a most tesztelt gép utódja a következő évtized végéig működésbe lép, és 64–80 utast szállítva Mach 1,7 sebességgel, körülbelül kétszer olyan gyors lesz, mint a mai légitársaságok gépei. A környezeti lábnyomát pedig úgy próbálják majd csökkenteni, hogy akár sütőolajjal is meg lehet tankolni.

„A gyorsabb repülőgép sokkal hatékonyabb az emberek számára, és sokkal hatékonyabb a tőke számára is, mert több járatot végezhetünk ugyanazzal a repülőgéppel és legénységgel. Jelentősen csökkenthetjük az összes költséget és hatást, ami a repülőgépekkel jár, ha gyorsabbá tesszük őket, mivel nem lesz szükségünk annyi gépre” 

- fogalmazott a CNN-nek nyilatkozva Scholl, hozzátéve, hogy a tudomány fejlődése óriási lehetőséget biztosít arra, hogy a szuperszonikus repülés visszatérjen

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.