KÜLFÖLD

Szerző Ripost

Létrehozva: 2024.08.11.

Nemzeti örökséggé nyilvánítanák Olaszországban a Vespát

A kormányzó jobboldal javaslatát egyelőre nem kritizálta az ellenzék.

A kultikus Vespa robogó nemzeti kulturális örökséggé nyilvánításáról terjesztett be törvényjavaslatot az olasz parlament elé a Matto Salvini nevével fémjelzett Lega párt. A javaslat megszavazása esetén a márka mentesülne az emissziós határértékek miatti regisztrációs korlátozások alól, ami jelentős gazdasági előnyt jelentene a gyártó számára - jelentette a helyi sajtó. 

Nemzeti örökséggé nyilvánítanák Olaszországban a Vespát 

"Az 1946-ban szabadalmaztatott Vespa Piaggio motorkerékpárt szimbolikus értékére és kiemelkedő gyártási minőségére, valamint történelmi, művészeti és kulturális értékére való tekintettel nemzeti kulturális örökségként kell elismerni. Ma a Vespa a világ egyik legismertebb ipari formatervezési terméke, olyannyira, hogy joggal tekintik az olasz formatervezés ikonjának, és a világ legnevesebb modern művészeti, tudományos és technológiai múzeumaiban állítják ki"

- fogalmazott közösségi oldalán Matteo Salvini miniszterelnök-helyettes és közlekedési miniszter.

A tárcavezető egyet értett azzal a javaslattal is, hogy a Vespa nemzeti örökségként „szabadon közlekedhessen”, függetlenül a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos korlátozásoktól.

„A Vespa felvétele a nemzeti kulturális jelentőségű járművek listájára, hogy megvédjük mindenféle forgalomkorlátozástól, olyan észszerű javaslat, amelyet aktívan támogatunk egy örökség, egy mítosz és egy világszerte ismert és csodált kétkerekű olasz szimbólum védelme érdekében”

- tette a hozzá a politikus.

Az Interbrand globális márkatanácsadó cég a Piaggio csoport eszmei értékét 2022-re 1,079 milliárd euróra tette, ami 19 százalékos növekedés az előző évhez képest. Az elmúlt tíz évben a Piaggio több mint 1,6 millió Vespa modellt gyártott és adott el világszerte.

A Vespa mögött álló Piaggio eredetileg repülőgépeket gyártott, a második világháború után azonban Olaszország repülőgépipara mind képességeit, mind kapacitását tekintve erősen korlátozott volt. Ezért a cég arculatváltás mellett döntött, és elhatározta, hogy egy modern és megfizethető közlekedési eszközt fejleszt. Erre azért volt szükség, mert Olaszország megnyomorított gazdasága és az utak katasztrofális állapota nem kedvezett azonnal az autópiac újbóli fejlődésének.

A Vespa sikertörténete 1946-ban kezdődött a 98cc típusú robogó sorozatgyártásának elindításával. A kultikus járművet Corradino D’Ascanio olasz mérnök alkotta meg, aki eredetileg harci repülőgépeket tervezett. A fejlesztés egy, a háborúban megrongálódott pontederai gyárban történt.

A Vespa első, 98cc típusú robogója

Miután a Piaggio piacra dobta az első Vespát (olaszul „darázs”), a típusból tíz éven belül több mint egymillió példányt gyártottak. Az olasz nyelv új szót kapott ekkor, „vespare”, ami azt jelenti, hogy Vespán menni valahova.

Az 50-es években a Vespa futótűzként terjedt el, és nem csak Olaszországban. A márka üzleteket nyitott többek közt az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Németországban, Spanyolországban, sőt Brazíliában, Indiában, Ausztráliában és Dél-Afrikában is. Az igazi áttörést az 1953-as Római vakáció című sikerfilm jelentette, amiben az álompár, Gregory Peck és Audrey Hepburn egy Vespán zötyögött végig Rómán. A jelenet az olasz robogóikonnak tett „szerelmi vallomásként” vonult be az olaszok kollektív emlékezetébe.

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek