Szerző Ripost

Létrehozva: 2024.08.27.

A NASA véletlenül meteorzáport szabadított a Földre

Az amerikai űrügynökség csúnyán elszámolta magát.

Szerző Ripost

Egy napokban megjelent tanulmány szerint a NASA 2022-ben végrehajtott DART nevű küldetése véletlenül létrehozott egy meteorzáport, ami a Mars és a Föld útját is keresztezni fogja. A kutatási eredmények szerint a mesterséges űrtörmelék első néhány darabkája 7 év múlva éri el a bolygónkat, 2055-ben pedig szabad szemmel is látható csillaghullást fog előidézni - írja a New York Post.

A NASA véletlenül meteorzáport szabadított a Földre

A DART nevű misszió részeként a NASA belevezetett egy űrszondát a Dimorphos nevű aszteroidába, melynek következtében az égitest letért a pályájáról. A küldetéssel azt sikerült bizonyítani, hogy a Földre leselkedő aszteroidákat ellen lehet védekezni.

A küldetés óta a tudósok folyamatosan vizsgálják az esemény következményeit. Így derült ki, hogy a szonda becsapódása egy 10 ezer kilométer hosszú csóvát eredményezett, a Dimorphos pedig elveszítette az egyensúlyát, és kaotikus és kiszámíthatatlan forgásba kezdett. A tudósok úgy vélik, hogy akár egy évszázadig is eltarthat, amíg stabilizálódik a mozgása.

A becsapódás egyik nem várt eredménye, hogy az aszteroidából nagyjából 1 millió kilogramm törmelék szakad ki, és kezdett önálló életbe. A Milánói Műszaki Egyetem kutatói most egy szuperszámítógép segítségével kiszámították, hogy a törmelék keresztezheti a Mars és a Föld útját is.

"Ha ez így lesz, akkor ez lehet a világon az első olyan meteorzápor, amit az emberi tevékenység hozott létre, ami egyszerre gyönyörű és ijesztő gondolat"

- fogalmazott Dr. Peña-Asensio, a Milánói Egyetem vezető csillagásza. A szakértő szerint a törmelék gyorsabban mozgó része 7 év múlva érheti el a Földet, 2055-ben pedig egy nagyobb "találkozás" várható, ami a bolygó déli féltekéről lesz majd megfigyelhető.

A tanulmány kapcsán fontos elmondani, hogy az Európai Űrügynökség idén októberben indítja el a Hera nevű űrszondáját ugyanehhez az aszteroidához, hogy közelről tanulmányozza az égitestet, és további részleteket tudjon meg a DART becsapódásáról. A szonda arra keresi majd a választ, hogy a Dimorphos elég stabil-e ahhoz, hogy jövőbeli űreszközök leszálljanak rajta.

A DART és a Hera küldetéssek segíteni kívánnak a tudósoknak abban, hogy finomítani tudják a védekezési stratégiákat a Földet érő esetleges aszteroida- vagy üstökösbecsapódások ellen.