kulcsár edina
Egyre több szakértő gondolja úgy, hogy fel kell hívni az emberek figyelmét a közösségi médiumok veszélyeire.
Az Egyesült Államok szövetségi tisztifőorvosa amellett foglalt állást egy New York Times oldalán megjelent véleménycikkben, hogy a cigarettás dobozokhoz hasonló figyelmeztető jelzéseket kellene feltüntetni a közösségi oldalakon. Dr. Vivek H. Murthy szerint a fiatal generációknál jelentkező mentális egészségügyi válság oka egyértelműen a közösségi médiára vezethető vissza, mivel ezek platformok képesek a dohánytermékekhez hasonló függőséget kialakítani, erről pedig tájékoztatni kell a felhasználókat.
- fogalmazott Murthy, aki leszögezte, hogy az ilyen a figyelmeztető címkék nem tennék biztonságossá a közösségi médiumokat, ugyanakkor a rászokást megelőző prevenció talán legfontosabb lépése lenne.
A cigarettás dobozokon 1966-ban helyeztek el figyelmeztető címkéket Amerikában, miután az akkori tisztifőorvos közzétett egy jelentést arról, hogy a dohányzás tüdőrákot okozhat. Dr. Murthy szerint eljött az idő, hogy a közösségi oldalak esetében is meglépjük ugyanezt, ami arra ösztönözné a szülőket, hogy figyeljenek a gyermekeik biztonságára az interneten.
A tisztifőorvos által megálmodott figyelmeztető címkék bevezetéséhez a Kongresszus jóváhagyására lenne szükség. Hogy ez mikor történhet meg, arra Murthy sem tudta a választ, ugyanakkor a törvényhozás átlagos sebességét ismerve évek kérdése is lehet.
Cikkében Dr. Murthy feltette a kérdést, hogy a hatóságok eddig miért nem reagáltak a közösségi média által okozott károkra, amikor azok nem kevésbé sürgetőek, mint a nem biztonságos autók, repülőgépek vagy élelmiszerek által jelentett veszélyek. Szerinte a közösségi média által okozott károk nem az akaraterő vagy a szülői nevelés kudarcának következményei, hanem annak, hogy biztonsági intézkedések, átláthatóság és elszámoltathatóság nélkül engedtük szabadjára ezeket az oldalakat.
A tisztifőorvos azt is szorgalmazta, hogy az iskolákban tiltsák be a telefonhasználatot, továbbá felszólította a szülőket, hogy akadályozzák meg a gyerekek lefekvés előtti mobilozását.
A Pew Research kutatóintézet 2022-es felmérése szerint a 13 és 17 év közötti fiatalok 95 százaléka nyilatkozott úgy, hogy közösségi média platformokat használ, több mint egyharmaduk pedig azt mondta, hogy „szinte folyamatosan” használja ezeket az oldalakt.
A Meta, az X, a TikTok és más közösségi média vállalatok egyébként már nem először kerülnek összetűzésbe az amerikai kormánnyal. Januárban a nagy közösségi média platformok vezetőinek a Kongresszus előtt kellett beszámolniuk a közösségi média gyerekekre gyakorolt hatásáról, mindemellett pedig jelenleg is folyamatban van a TikTok betiltásának ügye, amely kapcsán a kormánynak a betiltás ellen kampányoló felhasználókat is figyelembe kell majd vennie.