kulcsár edina
Megrázó felvétel bizonyítja, milyen kínokat éltek át az utasok.
A British Overseas Airways Corporation 911-es járata – hívójel: Speedbird 911 – Tokióból Hongkongba tartott, amikor katasztrófa történt, és a Boeing repülőgépet a turbulencia néhány perc alatt széttépte.
Ez volt a világ egyik legnagyobb légi katasztrófája. Egy Boeing 707-es utasszállító repülőgép 113 utast és 11 fős személyzetet szállított, senki sem élte túl a szerencsétlenséget. A British Overseas Airways Corporation 911-es járata – Speedbird 911 hívójele – probléma nélkül felszállt a tokiói Haneda repülőtérről 1966. március 5-én a napsütéses, de végzetes délutánon Hongkongba.
Ám nem sokkal a felszállás után katasztrófa történt. A hatéves repülőgépet iszonyatos turbulencia rázta meg Japán ikonikus Fudzsi-hegyénél. A gép 370 és 425 mérföld/óra sebesség között repült 16 000 láb magasságban. Hirtelen azt látták, hogy a repülőgép fehér párát bocsát ki és veszít a magasságból. A repülőgép egyes részei elkezdtek leszakadni, miközben a szemtanúk hitetlenkedve figyelték.
Ez egyike volt azon kevés eseteknek, amikor olyan erős turbulencia fordult elő, hogy összetörte a Boeing szerkezetét. 6500 láb magasságban a törzs teljesen kettétört, és a roncsok spirálisan lefelé zuhantak. A repülőgép a Fudzsi-hegy erdeibe zuhant, és tűzgolyóvá robbant, túlélők nélkül. A roncsokat 10 mérföldes körzetben fedezték fel.
Egy megrázó felfedezés is napvilágot látott: egy halálra ítélt utas az egész utat rögzítette egy 8 mm-es kamerával. Magát a felvételt sosem hozták nyilvánosságra, csupán annyit tudni, hogy a gyönyörű hegyi útvonal képe is a felvételen van, majd az látszik, hogy a padlóra zuhan a kamera. Két képkocka azonban hiányzik a felvételről.
A szakértők szerint 7,5 grammos erőre lenne szükség – vagyis a Föld gravitációs erejének hét és félszeresére – ahhoz, hogy a kamera mechanizmusa így átugorja a képkockákat. Ez jelzi, milyen erőket kellett az utasoknak elviselniük, így valószínűleg jóval a becsapódás előtt már mindenki meghalt.