tóth gabi
Az oroszok és az ukránok merőben mást állítanak a történtekről.
Szerdáról csütörtökre virradó éjszaka megbénult Oroszország fő vasúti összeköttetése Kínával, miután kisebb robbanás rázta meg a Szibéria középső részén található Szeveromujszkij alagutat. Sajtóbeszámolók szerint a detonáció éppen akkor következett be, amikor egy tehervonat haladt át az alagúton. A történtek után az Ukrán Biztonsági Szolgálat bejelentette, hogy ők felelősek a robbanásért, az orosz hatóságok viszont azt közölték, hogy elektromos tűz keletkezett az egyik üzemanyagot szállító tehervagonban.
A több mint 15 kilométer hosszú Szeveromujszkij alagút a Bajkál–Amur-vasútvonalon (rövidítve BAM) található a Burját Köztársaság északnyugati részén. A szovjet időkben megépült BAM döntő fontosságú összeköttetés, amely átvág Szibérián, és áruk szállítására szolgál Ázsiába. Ez a világ egyik leghosszabb vasúti hálózata, amely mintegy 4300 kilométeren terül el.
Egy meg nem nevezett forrásra hivatkozva a Reuters hírügynökség azt állítja, hogy az ukrán titkosszolgálat négy darab vonatra erősített bombát robbantott fel alagútban, több mint 4 ezer kilométerre az orosz-ukrán határtól. Szakértők szerint ha az ukrán források igazat állítanak, az bizonyítékul szolgálhat arra, hogy Kijev képes mélységi műveletek végrehajtására Oroszországban.
A Reuters ugyanakkor kiemelte, nem tudta ellenőrizni sem a beszámoló hitelességét, sem pedig azt, hogy a vasútvonalat hadianyag szállítására használják-e.
Az ukrán állítással szemben az orosz hírforrások arról számoltak be, hogy rövidzárlat okozott tüzet a vonat kábelhálózatában, ami továbbterjedt egy repülőgép-üzemanyagot szállító vagonra.
Az orosz államvasutak azt írta, hogy miután füstöt észleltek egy üzemanyagot tartalmazó tartálynál, a vonatot megállították. A közlés szerint a vasúti forgalmat átirányították egy elkerülőútra, ami néhány órával meghosszabbítja ugyan a menetidőt, de a vasúti közlekedés nem állt le.
Vlagyimir Putyin orosz elnök korábban szorgalmazta a vasutak, köztük a BAM korszerűsítését, hogy kezelni lehessen a Kínából Európába irányuló teherforgalom rohamos növekedését, valamint hogy csökkentsék a szállítási időt Oroszország távol-keleti kikötői és az ország nyugati határa között. Az RBC-Ukrajna egyik forrása azt mondta, hogy Oroszország katonai szállításra használta az útvonalat.