tóth gabi
Gyakran hangoztatott sztereotípia, hogy a németek precízek és mérnökbeállítottságúak. Nos, ha csak a német kormányflotta állapotát nézzük, ennek a fele sem igaz.
Annalena Baerbock német külügyminiszter különgépének hétfő este kényszerleszállást kellett végrehajtania az Egyesült Arab Emírségek fővárosában, Abu-Dzabiban - közvetlenül azután, hogy felszállt onnan. A tárcavezető épp Ausztráliába tartott, azonban a gép szárnyait a felszállást követően nem lehetett utazó méretűre visszahúzni, ami lassította a haladást. A pilóta elmondása szerint a harmincöt éves pályafutása során még sosem tapasztalt ilyesmit, ezért a kényszerleszállás mellett döntött. Ez viszont nem ment egyszerűen, hiszen épp az indulás előtt tankoltak teli a gépet, ezért 80 tonna kerozint ki kellett "szivattyúzni" a levegőbe. A földet érés után ráadásul a külügyminiszter megpróbáltatásai nem értek véget, ugyanis reptéri busz is meghibásodott. „Nem vicc. Először a kormánygép, aztán a busz romlott el. Ilyet kitalálni sem lehet” − írta az egyik német újságíró a közösségi oldalán.
A német külügyminiszter fiaskójának apropóján a Politico hírportál csokorba szedte, hogy a közelmúltban hányszor hagyták cserben a német kormánygépek a magas rangú utasaikat. A gyűjtés tanúsága szerint már-már komikus, milyen silány állapotban van a német flotta.
2015-ben Angela Merkel akkori kancellárt érte kellemetlen meglepetés, amikor a kényelmes magángép helyett egy katonai teherszállítóval kellett Indiába utaznia, kevésbé fényűző körülmények között.
2017-ben Ursula von der Leyen akkori védelmi miniszter, az Európai Bizottság jelenlegi elnöke járt pórul, amikor az egyébként vadonatúj gép motorprobléma miatt nem tudta őt hazaszállítani litvániai látogatásáról. Végül némi késéssel és egy jóval régebbi géppel jutott vissza Berlinbe.
2018-ban Olaf Scholz akkori pénzügyminiszter, mostani kancellár indult volna haza a Nemzetközi Valutaalap (IMF) indonéziai üléséről, de a gép egyes vezetékeit patkányok rágták meg, így a felszállásból nem lett semmi. Scholznak végül kereskedelmi járattal kellett hazarepülnie, delegációja nagy része pedig Balin ragadt a gép megjavításáig.
Alig egy hónappal később Scholz Angela Merkellel repült a Buenos Aires-i G20-csúcsra – illetve csak repültek volna, a gépnek ugyanis a kommunikációs rendszer meghibásodása miatt kényszerleszállást kellett végrehajtania Kölnben. A kancellár és a pénzügyminiszter végül az Iberia légitársaság menetrend szerinti járatával érkezett meg Argentínába, ami nem volt éppen a legszerencsésebb belépő, ráadásul el is késtek az eseményről.
2019 igazi fekete év volt a német kormánygépek számára. Az akkori védelmi miniszterért, Heiko Maasért a légierőnek kellett tartalék gépet küldenie Maliba, miután az első légijármű futómű-hidraulikája felmondta a szolgálatot.
Gerd Müller akkori fejlesztési miniszter charter járattal volt kénytelen Malawiból Zambiába repülni, miután a gépe a földön ragadt. Miután a kormánygépet megjavították, Müller után repült Zambiába, a landolásnál azonban ismét probléma adódott, így a miniszter végül egy újabb charterjárattal jutott vissza Németországba.
Még ugyanabban az évben afrikai körútra indult volna Frank-Walter Steinmeier akkori külügyminiszter, jelenlegi német elnök, azonban még a berlini felszállásnál felrobbant az egyik kerék, így Steinmeier csak ennek kicserélése után indulhatott el.
Idén júniusban Siemtje Möller, a védelmi minisztérium államtitkára a legkisebb kormánygéppel utazott Nigerbe, ahol azonban – feltehetően a hőség miatt – a repülő több ablaka megrepedt, így a delegáció kénytelen volt kereskedelmi járattal hazatérni
Összeállítását a Politico azzal zárta, hogy Baerbock külügyminiszternek nem a mostani az első ilyen kalandja, májusban ugyanis Katarban ragadt, miután az őt szállító gép egyik kereke megsérült.