kulcsár edina
A szakértők máris megkezdték a találgatásokat arról, hogy vajon mi vezetett a Titanic roncsaihoz igyekvő merülőhajó tragédiájához.
Még mindig nem lehet teljességgel megmondani, mi vezetett a Titanic roncsaihoz igyekvő merülőhajó felrobbanásához, ám a szakértők máris megkezdték a találgatásokat. Mint ahogyan arról korábban beszámoltunk, az eltűnt bulvárhajó az Atlanti-óceánban a Titanic roncsaihoz szállított turistákat, amikor nyoma veszett még múlt vasárnap. Az amerikai parti őrség szerint a fedélzeten öt ember tartózkodott.
A tengeralattjáróval már vasárnap délután, a merülés után másfél órával megszakadt a kapcsolat, úgy tudni, egy brit üzletember, felfedező és pilóta, Hamish Harding, valamint egy francia veterán és tengeralattjáró-szakértő, Paul Henry Nargeolet, a francia haditengerészet korábbi parancsnoka is az utasok között lehet. A roncsokat egy kanadai hajóról távvezérelt víz alatti robot segítségével találták meg csütörtök reggel 488 méterre a Titanic roncsának orrától mintegy 4 kilométeres mélységben. A tragikus körülmények kivizsgálása még folyamatban van, a szakértők viszont máris elkezdték a találgatásokat - írja a Mirror.
Ryan Ramsey, a Királyi Haditengerészet egykori tengeralattjáró-kapitánya szerint a Titan berobbanását a nyílások meghibásodása miatt következett, ami miatt a hajótest teljesen összeomlott az óriási tengeri nyomás miatt. Egy másik lehetséges magyarázat szerint a hajó már eleve sérülten indult útnak, így aztán az újabb tengeri nyomás csak tetézte a hajó sérülékenységét.
William Kohnen szerint a Titan összeomlást valószínűleg az instabilitás okozhatta. A szakértő BBC Radio 4 Today című műsorában azt mondta, hogy nyilvánvalóan valami megzavarta a hajótestet nyomását. Mint mondta, itt egyfajta befelé irányuló fordított robbanás beszélhetünk.
Az OceanGate működésével kapcsolatos aggályokat már több amerikai hatóság is megkérdőjelezte. Belső jelentések szerint a hajó csupán 1300 méteres mélységig volt hitelesítve, ám a Titanic 3800 méter mélyen fekszik az Atlanti-óceán alján. A Titan vélhetően azonban mivel nemzetközi vizeken üzemelt, nem vonatkozott rá egyetlen ország szabályozása sem, beleértve az Egyesült Államok törvényét sem. Egyes beszámolók szerint 2018-ban az OceanGate tengeri műveletekért felelős igazgatója. David Lochridge az első bevetés előtt aggályokat vetett már fel a szénszálas hajótest és annak rendszereivel kapcsolatban, azonban nem hogy nem hallgattak rá, ki is rúgták a cégtől.
Robert Mester mélytengeri szakértő szerint maga a Titan is silány minőségű alkatrészekből készült, amik nem voltak elég erősek ahhoz, hogy kibírják a nyomást a mélyben. Guillermo Söhnlein, az OceanGate egyik alapítója szerint a fedélzeten lévők valószínűleg nem szenvedtek sokáig. A berobbanás azonnal szétrántotta a hajót, így teljes megsemmisülés a másodperc 1/20-ad része alatt következhetett be, túl gyorsan ahhoz, hogy a tengeralattjárón tartózkodó emberek felfogják, mi történik.