Marics Peti
Az elkövetők kiléte egyelőre ismeretlen.
Sikertelen terrorcselekményt hajtottak végre a Barátság (Druzsba) kőolajvezeték egyik töltőpontja ellen az Ukrajnával határos oroszországi régióban - írja a TASZSZ orosz hírügynökségre hivatkozva a Magyar Nemzet. A lap beszámolója szerint az incidensben senki sem sérült meg, a körülményeket vizsgálják az illetékes hatóságok.
- fogalmazott Igor Demin, a Transznyeft orosz olajvezeték-üzemeltető vállalat szóvivője, aki azt is elmondta, hgoy a kőolajvezeték egyik töltőállomásán három üres olajtárolót ért támadás, ám sem szivárgást, sem tüzet nem tapasztaltak. Egyelőre még nem tudni, hogy az incidens okoz-e majd fennakadást a nyersanyag-szolgáltatásban, miként azt sem, hogy ki áll az akció mögött.
A Barátság csővezeték négyezer kilométeres hosszával a világ leghosszabb kőolajvezetéke. Az 1960-as évek elején épült, hogy olajat szállítson Kelet-Európába a szocialista országoknak, ám azóta a nyugat-európai térséget is elérte. Az első magyarországi szakaszát 1962-ben fejezték be, 1964-ben helyezték üzembe. Hazánkba Ukrajnán keresztül érkezik a kőolajvezeték, mely Magyarország mellett Szlovákiába ágazik el. Üzemeltetője az orosz állami tulajdonú Transznyefty.
2023 februárjában a vezetéken keresztül Lengyelországba irányuló szállítást Oroszország leállította, azonban tavaly rövid ideig a magyarországi szállítások is szüneteltek, miután a nyugati szankciók miatt Moszkva nem tudta fizetni a tranzitdíjat.
Az ukrajnai háború kirobbanása óta nem ez volt az első alkalom, hogy támadás érte vagy szabotázsakció készült a vezeték ellen. Az orosz média tavaly júniusban szintén arról számolt be, hogy az oroszországi Brjanszk megyében megpróbálták felrobbantani, akkor három robbanás is történt a Druzsbán, melyek során az egyik transzformátorállomás is megrongálódott. A júniusi incidenst megelőzően tavaly áprilisban is hasonló támadásról számolt be a nemzetközi sajtó, akkor egy olajtároló gyulladt ki Brjanszkban.
Idén már másodszorra tervezi megemelni a Barátság kőolajvezetéken keresztül a kelet-európai országokba irányuló orosz kőolaj tranzitdíját Ukrajna – írta néhány az oroszhirek.hu, a Kommerszant című orosz lapra hivatkozva, amely az Argus ügynökség és annak forrásait jelöli meg forrásként.
„Az Ukrtransnafta ukrán vezeték-üzemeltető meg kívánja emelni az orosz olaj Ukrajnán keresztül, a Barátság kőolajvezetéken történő tranzitdíját, a díjszabás megduplázódik, és tonnánként 27,2 euróra emelkedik. Kijev a tarifaemelést a katonai műveletek során megsemmisült olajszállítási infrastruktúra helyreállításának költségeivel magyarázza” – írja a lap.
A cikk szerint Kijev így akarja rávenni a kelet-európai országokat, különös tekintettel Magyarországra, hogy ne vásároljanak orosz olajat a jövőben.
Amennyiben jóváhagyják a tranzitdíj emelését, az már a második lesz az év eleje óta – hívja fel a figyelmet a lap. Felidézik: korábban a tarifa 18,3 százalékkal, tonnánként 13,6 euróra emelkedett.
A lap azt írja: az orosz állami tulajdonú Transznyefty – amely a Barátság kőolajvezeték üzemeltetője – tud az ukránok szándékáról a tarifák felülvizsgálatával kapcsolatban, azonban a részletek még nem ismertek. Elmondásuk szerint erről a kérdésről az ukrán félnek mindenekelőtt Magyarországgal és Szlovákiával kell megállapodnia.
Korábban arról számoltak be, hogy Ukrajna 2023-ban tonnánként 2,1 euróval 13,6 euróra akarja emelni az orosz kőolaj tranzitdíját Magyarországra és Szlovákiába.
A Barátság kőolajvezeték az oroszországi Szamara térségéből indul, áthalad Brjanszkon, majd két szakaszra válik: északi (Belarusz, Lengyelországon és Németországon keresztül) és déli (Ukrajnán, Csehországon, Szlovákián és Magyarországon keresztül). Idén februárban Oroszország leállította a vezetéken a Lengyelországba irányuló szállítást.