tóth gabi
Az infláció az osztrákok számára is megdrágította az életet, s ha valaki palacsintára vágyik, annak közel kétszer annyit kell elköltenie a hozzávalók beszerzéséhez.
A palacsinta gyorsan elkészíthető, jó ízű és szinte semmibe sem kerül - mondták még egy éve az osztrák háziasszonyok. A palacsinta ma is gyorsan elkészíthető, az íze is változatlan, viszont sokkal többe kerülnek a hozzávalók, mint korábban. A napraforgóolaj 138 százalékkal, a liszt 98 százalékkal, a tojás 40 százalékkal, a tej pedig 23 százalékkal kerül többe a Munkaügyi Kamara (AK) szerint. A kamara hét bécsi szupermarketben és diszkontban mérte fel az inflációs helyzetet, és a szakértők megállípították: a számok riasztóak.
Az olaj, a liszt, a tojás és a tej riasztóan drága az osztrák üzletekben. Ezek nélkül pedig nehéz palacsintát sütni. Ha valaki mégis palacsintát enne, akkor most jóval mélyebbre kellene nyúlnia a pénztárcába, mint egy éve. A sütéshez való napraforgóolaj 2021 szeptemberében 1,19 euróba került, most 2,83 euró, vagyis 138 százalékkal nőtt az ára.
A legolcsóbb búzalisztért (1 kilogramm) 2021 őszén 0,40 eurót kellett fizetni, most 0,79 eurót - ez bő 98 százalékos áremelkedést jelent. A legolcsóbb tojások darabja (M méret) 2021 szeptemberében 0,16 euróba, idén már 0,22 euróba került – ez 40 százalékos növekedés. A legolcsóbb teljes tejet 2021 szeptemberében 1,05 euróért, most 1,29 euróért lehetett megvásárolni – ez 23 százalék körüli növekedés.
Az is probléma, mondják a szakértők, hogy a meredek drágulás mellett az olcsóbb saját márkák nem mindig kaphatók a boltokban, és a fogyasztóknak a drágább termékeket kell megvenniük. Az osztrák Aldinál, a Hofernél például nem volt napraforgóolaj, amikor a kamara emberei a cégnél jártak.
Ausztriában 9,3 százalékos volt a júliusi inflációs adat, ez 1975 februárja óta a legmagasabb érték, közölte az osztrák statisztikai hivatal. A fő hajtóerőt az üzemanyagárak jelentették, de az áremelkedés a háztartási energiában és a gasztronómiában is magas volt. A heti vásárlás is jelentősen drágult: a mini "bevásárlókosarak" áremelkedése júliusban 19,1 százalékos volt, több mint kétszerese az általános inflációnak.