kulcsár edina
Nem csak olcsóbb, de környezetbarát is lóval közlekedni, igaz, jelentősen lassabb az autónál.
Egy francia pincér, aki napi rendszerességgel ingázik az otthona és munkahelye között, úgy döntött, a jövőben kizárólag lóháton jár be dolgozni, mert a brutálisan elszálló üzemanyagárak miatt képtelen kigazdálkodni a fizetéséből a havi két tele tankot – írja a Der Spiegel német magazin online kiadása.
Az orosz-ukrán háború, a líbiai ellátási zavarok, az iráni nukleáris energiát érintő tárgyalások előrehaladásának késedelme, az ellátási problémák, illetve az Oroszországgal szembeni gazdasági szankciók brutális áremelkedést hoztak az energiahordozók, azon belül is leginkább az üzemanyagok piacán. A kőolaj hordónkénti ára egészen 130 dollárig kúszott az elmúlt hetekben, ami a tavalyi év végéhez képest 76 százalék pluszt jelentett. Ez az ár azóta némiképp mérséklődött, és jelenleg 100 dollár körül mozog egy hordó nyersolaj ára. Ez a csökkenés azonban egyelőre nem érezhető a kiskereskedelmi árakban – kivéve Magyarországon, ahol hatósági árat vezettek be –, és Európában sok helyen már 800-900 forintot is elkérnek egy liter gázolajért és benzinért. Ez helyzet a fuvarozóktól kezdve egészen polgári felhasználókig sok mindenkinek fejfájást okoz, és ez hozta lépéskényszerbe a történetünk főszereplőjét, egy Lyon közeli kisvárosban élő pincért is.
A húszas évei elején lévő Louis Geneix a hét elején döntött úgy, hogy lerakja az autóját, és a jövőben lóháton jár be dolgozni, miután a dízel ára megközelítette a 3 eurós lélektani határt.
– fogalmazott egy francia hírportálnak Geneix, aki azt is hozzátette, hogy az otthonától 15 kilométerre található munkahelyére lóháton körülbelül 50 perc beérni, ami pont 40-nel több, mint autóval. De, mint mondja: sokkal szórakoztatóbb lovagolni, mint a dugóban ülni, és a költséghatékonyság mellett környezetbarát megoldás is.
Franciaországban egyébként április 1-jétől négy hónapon keresztül az üzemanyagoknál literenként 15 eurócent kedvezményt biztosít a kormány. Az intézkedés az összes üzemanyagtípusra vonatkozik, és a lakosság, valamint a vállalkozók is megkapják majd. Előzetes becslések szerint az államnak közel 2 milliárd eurójába fog kerülni a lépés. A kedvezményt a fizetéskor vehetik igénybe az autósok, a kutak bejáratánál feltüntetett árban nem lesz látható az engedmény. Az állam a különbözetet megtéríti a kutaknak. Emellett a francia miniszterelnök azt kérte az olajipari vállalatoktól, hogy ők is tegyenek lépéseket az árcsökkentés irányába.