tóth gabi
Az egyedi illatanyag a legmodernebb orosz vadászbombázó megbízhatóságát és korszerűségét hivatott tükrözni a gyártó szerint.
Vadászgép illatú parfümöt dobott piacra az orosz állami tulajdonban lévő Rostec repülőgépgyártó és haditechnikai fejlesztő óriásvállalat. A különleges illatanyagot – melyet kedden a dubaji légi parádén (Dubai Air Show) mutattak be – a Sakk-matt (Checkmate) fedőnévre keresztelt ötödik generációs orosz vadászbombázó tiszteletére alkotta meg a gyártó – olvasható a Rostec hivatalos honlapján.
„Az illatjegyek az üveg, a természetes bőr, a repülőgép törzsének, hajtóműveinek és pilótafülkéjének építésénél használt fémek illatát ötvözik”
- árulta el a Rostec szóvivője, aki azt is megjegyezte, hogy a parfüm megalkotói a repülőgép eredeti illatanyagát használták, melyet a boróka, a pacsuli és a tölgymoha enyhe árnyalataival kombináltak. A parfüm üvege egy fekete ló sakkfigurát formáz, és a vadászgéphez hasonlóan, a Sakk-Matt nevet kapta.
A termék leírása szerint „a parfüm hűen tükrözi a Sakk-matt repülőgép megbízhatóságát és korszerűségét, valamint azt, hogy minden körülmények között harcra kész: perzselő sivatagban, hegyvidéki területeken, valamint a messzi északon és a trópusokon is.”
[caption id="" align="alignnone" width="1406"] Egy üveg Sakk-Matt parfüm.[/caption]
A Sakk-Matt ötödik generációs vadászbombázót egyébként még Július 20-án mutatták be a MAKS-2021 Nemzetközi Repülőgépipari és Űrtechnikai Kiállításon. A nagy leleplezésre maga Vlagyimir Putyin is ellátogatott. Beszédében az elnök hangsúlyozta, hogy „orosz légi közlekedés nagy fejlődési potenciállal rendelkezik.”
A gép csúcssebessége 1900 km/h, illetve huzamosabb ideig is képes szuperszonikus repülésre. Ez a tulajdonsága hatalmas előnyt jelenthet majd a nemzetközi piacon, ugyanis a gép nagy riválisa, az amerikai gyártású F-35-ös mindösszesen 50 másodpercig képes erre a tempóra anélkül, hogy károsodna.
Ha hihetünk a híreknek, a gép egyik legkülönlegesebb funkciója a pilóta nélküli mód lesz. Ennek a lényege, hogy a repülő képes a folyamatos adatmegosztásra a levegőben, így akár olyan bevetésekre is alkalmas lehet, melyen egy pilóta által irányított Sakk-Mattot több, pilóta nélküli gép kísér.
Minderre persze még várni kell, ugyanis az első tesztrepülésket legkorábban 2023-ban végezik majd, és ha minden a tervek szerint alakul, az értékesítés valamikor 2027 elején kezdődhet.
[caption id="" align="alignnone" width="768"] Sakk-matt ötödikgenerációs orosz vadászgép.[/caption]
Hivatalosan ugyan még nincs ára, de a Rostec azt ígéri, hogy a Sakk- Matt 25-30 millió dollárba fog kerülni , ami kevesebb, mint a fele az amerikai F-35-ös 78 millió dolláros listaárának.