kulcsár edina
A rendhagyó installációt sokan ízléstelennek, és a keresztény hagyományok fölösleges átpolitizálásának tartják.
Migránssátorral, egy gyógyszertárról lopott kereszttel, neoncsövekkel és nehezen értelmezhető graffitikkel állított kortárs betlehemet egy magát liberálisnak és sokoldalúnak nevező „művész” a Párizs első kerületében található Saint-Eustache templomban – íjra a Le Figaro című francia napilap internetes kiadásának kultúrarovata.
A rendhagyó installáció Prosper Legault, az École des Beaux-Arts művészeti főiskola frissen diplomázott hallgatójának a műve. A 30 éves fiatalember elmondása szerint a migránssátorral arra szerette volna ráirányítani az emberek figyelmét, hogy a bevándorlók ma pont olyan nehéz és kiszolgáltatott helyzetben vannak, mint Jézus volt a saját korában.
„Krisztus születésének újraértelmezése arra késztetett, hogy a legszegényebbekre gondoljak, akik rögtönzött menedékházakban alszanak és ajándéktárgyak eladásával próbálnak annyit keresni, hogy enni tudjanak. Krisztus születését a remény hullámaként akartam megjeleníteni, melyből jelenleg sajnos kevés van a világban”
- magyarázta Prosper, aki azt is elárulta az alkotásával kapcsolatban, hogy minden egyes eleme újrahasznosított anyagból készült, a „graffitik és neonfények keveredése pedig időtlen pillanatokat kínál” a nagyérdeműnek.
A fiatal művész sajnos arról nem beszélt, hogy Dragon Ball című japán anime egyik szereplőjét ábrázoló graffitivel Szent Józsefet, vagy esetleg a napkeleti bölcsek egyikét jelenítette-e meg az alkotásában.
A liberális francia sajtó természetesen körbetapsikolta, és „reménykeltőként” jellemezte a progresszív betlehemet. Az emberek jelentős része azonban pont ennek az ellenkezőjét gondolja az alkotásról. A Twitteren például szinte csak és kizárólag negatív hozzászólásokkal lehet találkozni. Van aki ízléstelennek, környezetidegennek vagy épp templomba nem illő politikai provokációnak tartja a művet.
Egy kicsit karakánabb hozzászóló már azt írta, hogy „az ilyen alkotások miatt van egyre kevesebb gyakorló keresztény Franciaországban.”
Megint más annak a véleményének adott hangot, mely szerint „kizárt, hogy egy mecsetben hasonlóan pocsék alkotással emlékezzenek meg egy muszlimoknak fontos vallási eseményről, ezért is fog ő, hagyományokhoz ragaszkodó kultúrájuk tovább fennmaradni, mint a mienk.”