kulcsár edina
Az Egyesült Királyság egyik legnevesebb felsőoktatási intézménye lényegében meghamisítja a történelmet, hogy felkészítse a hallgatókat „egy soknemzetiségű és sokszínű világra.”
A Bristoli Egyetem orvostudományi kara bejelentette, hogy a jövőben határozott lépéseket fognak tenni az orvosi tananyag és a szakirodalom „dokolizálása” érdekében. Az intézmény vezetése szerint az orvostudomány történelme velejéig rasszista, amin most és mindörökre változtatni kell – írja a BBC.
A Bristoli Egyetem szerint az orvosi szakirodalmak és a tankönyvek többsége ma úgy van megírva, hogy azok a fehér emberen mutatják be a betegségek tüneteit és lefolyását. Ez pedig potenciálisan veszélyezteti a hallgatók jövőbeni nem fehér betegeinek biztonságát és életét, ezért olyan tankönyveket fognak rendszeresíteni az intézményben, melyekben különféle bőrszínű emberek lesznek az illusztráció.
„Az orvostudományt középosztálybeli fehér férfiak vitték előre az elmúlt pár száz évben. Ők írták a ma is használt orvosi szakirodalom jelentős részét, tehát a gyógyászatban bele van kódolva egyfajta rasszizmus. Ez azt jelenti, hogy a fehér pácienseknek ma nagyobb esélye van a gyógyulásra és túlélésre, mint a többi rassz képviselőinek” – fogalmazott brit közszolgálati médiumnak Dr. Joseph Hartland, aki a Bristoli Egyetemen tervezett változtatásokért felel.
Az egyetem elnöke, Eva Larkai szerint fontos, hogy megismertessék az elfogult múlt problematikus ideológiáját, és egy újfajta gondolkodásmódra ösztönözzék a hallgatókat. A professzor külön kihangsúlyozta, hogy fel kell készíteni az orvosok új generációját egy soknemzetiségű és sokszínű világra, mert máskülönben az orvosi esküjükkel ellentétesen fogják végezni a hivatásukat az akaratuk ellenére.
A nagy nyugati egyetemeken – azon belül is főleg a brit egyetemeken – egyébként tendenciózusan tapasztalható volt, a korábban már említett „dekolonizáció”. A gyakorlat lényege, hogy a tananyagban háttérbe szorítják azokat nagy fehér gondolkodókat és tudósokat, akik valamilyen formában részt vettek gyarmati idők erkölcsileg megkérdőjelezhető történésiben.
A dekolonizálás eddig főleg a humán tudományokat érintette, de az utóbbi években már a reál tudományokra, valamint a technológia, a mérnöki és a matematikai tantárgyakra is megpróbálták kiterjeszteni.
A University College London (UCL) például már átesett az orvosi tananyag dekolonizálásán, melynek köszönhetően olyan tárgyakat hallgathatnak a diákok, mint a „a 18. századi európai felvilágosodás, azaz a kiváltságosok és jutalmazottak kísérlete az empatikus gyógyulás rovására”.