kulcsár edina
A legendás szuperszonikus repülõ utóda egy stratégiai bombázó áttervezésébõl születik. 30 személyes lesz, mozgatható szárnyakkal és a Concordéhoz hasonló sebességgel fog repülni.
Mint tudjuk, a Concorde volt az első, a hangsebességet kétszeresen is túlszárnyaló polgári repülőgép, amellyel szűk 3 óra alatt lehetett Londonból New Yorkba érni. 49 évvel ezelőtt indult az első útjára, majd a 2000-es katasztrófa után 2003-ban végleg kivonták a forgalomból.
A Concorde átlagos utazósebessége 2,04 mach, azaz körülbelül 2510 km/óra volt.
Ezen a héten megjelent az új szuperszonikus gép előzetes tervrajza. Ezen már “csak” finomítani fognak, de lényegében így fog kinézni a ma még név nélküli Concorde-utód.
Az eddig sem volt titok, hogy az orosz kutatók és mérnökök dolgoznak azon, hogy a TU-160-as stratégiai bombázó katonai gép alapján elkészítsék a legendás Concorde utódát és a világon számtalan
polgári újdonságot mindig valamilyen hadiipari célra létrehozott termékből fejlesztenek tovább.
A rajzokon és a rajtuk látható méreteken kívül Valery Solozobov, a Tupolev design és kutatás-fejlesztési főigazgató-helyettese azt is elmondta, hogy az új gép körülbelül 30 utast fog szállítani, a maximális sebessége 1,8 mach lesz és - ahogy azt már megvalósították a TU-160-
nál - mozgatható szárnyakkal látják el. Ez a megoldás a fel és leszálláskor jelent óriási előrelépést a Concordehoz képest és alighanem jelentősen csökkenteni tudja a hangrobbanás erejét.
Az oroszoknak igyekezniük kell, mert a NASA amerikai űrügynökség már megbízta a Lockheed Martin vállalatot egy új szuperszonikus gép tervezésével, építésével és tesztelésével. Az X-Plane néven futó prototípust 2022-ben kezdik el élesben tesztelni.
Forrás: Sputniknews