kulcsár edina
Több európai városban is egyre súlyosabb problémát jelent a tömegturizmus jelensége. Most különbözõ megoldásokkal próbálják garantálni az ott élõk számára a békét.
Bár nagy kedvencnek számított az európai turisták körében Egyiptom vagy Törökország, az állandósult terrorfenyegetések miatt egyre kevesebben szervezik a nyaralásukat ezekbe az országokba– így a hangsúly átkerült Spanyolország vagy éppen Horvátország tengerpartjaira. Egyes városokban az utóbbi években több mint 10 százalékkal nőtt a külföldi látogatók száma, köszönhetően az olcsó utazási és szálláslehetőségeknek is.
Nem csoda, hogy Barcelona, Róma vagy éppen Mallorca lakói is egyre gyakrabban panaszkodnak arra, hogy a hatalmas turistahordák nyaranként felforgatják a várost, és pokollá teszik a helyiek életét. Ám nem csak a lakosok elégelték meg a tömegturizmust: egyre több nyaraló is azt vallja, hogy megkeserítette az utazását az, hogy mindenhol hatalmas tömegekbe ütközött. A legfőbb turistacélpontok most azért küzdenek, hogy az idei szezon mindenkinek kellemesen teljen.
Barcelonában például arra próbálják felhívni a látogatók figyelmét, hogy a Sagrada Familián és a híres bevásárlóutcán, a Las Ramblason kívül is van látnivaló a városban – és annak környékén. Akciós ajánlatokkal megpróbálják „kiszervezni” a központból a tömeget.
Dubrovnik népszerűségén nagyot lendített, hogy a világhírű Trónok harca-sorozat egyik ikonikus helyszínének is otthont adott. A horvát városban 2018 végén indul el egy mobilapplikáció, amely alternatív útvonalakat ajánl a turistáknak abban az esetben, ha a szűk sikátorokban megrekedne a tömeg. Emellett olcsó autókölcsönzőket hoznak létre azért, hogy a turisták felfedezzék a környéket, de korlátozzák a kikötőkbe érkező kirándulóhajók számát is.
A jelenség egyébként nemcsak Európát érinti: New Yorkban a látogatók elözönlik Manhattant és a Szabadság-szobrot, éppen ezért a katalógusok mostantól más érdekességeket is ajánlanak. Ezen kívül a metropolisz különböző, kedvezményes „fesztiválhetekkel” próbálja a nyári turistaszezonon kívül magához csalogatni a turistákat – például az Éttermek vagy éppen a Broadway Hetével.