kulcsár edina
Akár a biztos halállal is dacolva, de a hajó hídján várta az elrabolt magyar tengerész, hogy felmásszanak a fedélzetre a kalózok.
A magyar hajós a Peter Doehle Schiffarhrts KG német vállalat konténerszállító hajóján szolgált, amikor gépfegyveresek gumicsónakkal megtámadták őket Nigéria nyugati partjainál. A magyar tengerész egy hatvan év körüli férfi, aki főgépészként teljesített szolgálatot.
Minden olyan helyet elfoglaltunk ma térben a világban, ahol hozzá tudunk járulni ahhoz, hogy sikeresen hazahozzuk ezt a magyar embert
– közölte Hajdu János, a TEK főigazgatója.
Az elmúlt hónapban ez a negyedik kalóztámadás volt a Niger Delta régióban – tudta meg a Blikk neve elhallgatását kérő informátoruktól, aki maga is biztosított hajót kalózok által uralt régióban.
"A konténerszállító hajók legénysége 20-30 fő, akiknek támadás esetén mindig ugyanazt a protokollt kell követniük, függetlenül attól, hogy van fegyveres biztonsági személyzet a fedélzeten vagy sem. Rádión bemondják, hogy kalóztámadás történik, majd a hajó legénysége lemenekül a hajó óvóhelyére – magyarázta a magyar hajós. - A legénység akár el is hagyja a hajót mentőcsónakkal, míg a kapitány, a másodkapitány és – ha van – a három biztonsági ember a hídon marad" – mondta az informátor.
Eszerint a főgépész a többiek életéért a sajátját kockáztathatta.
Ez esetben nem volt biztonsági személyzet, azaz fegyver sem volt a fedélzeten. Így felvenni a harcot a kalózokkal esélyük sem volt. Ez egyébként is veszélyes.
"Míg keleten kis műanyaghajókkal próbálják befogni a hajókat, addig nyugaton nem az a cél, hogy utolérjék a konténerszállítót. Itt turbinás speedboatokkal érkeznek a kalózok, hogy megállítsák a célpontjukat. Éppen ezért nehézfegyverzettel lövik a hajótestet. A legénységgel nem nagyon foglalkoznak: megesik, hogy megverik, megcsonkítják vagy belelövik őket a tengerbe" – mondta a hajós.