tóth gabi
Számos újdonsággal indul a 2016-os F1-sorozat. Pontokba gyûjtöttük a nyolc legfontosabbat.
Az Ausztrál Nagydíj edzéseivel elkezdődött a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság 2016-os szezonja. Az első futam helyszíne nem meglepetés, de november 27-ig (Abu-Dzabi Nagydíj) számos újdonság vár a száguldó cirkusz rajongóira.
A %RIPOST% összegyűjtötte a 67. F1-idény legfőbb érdekességeit.
Minden eddiginél hosszabb szezon, a bő 8 hónap során a tavalyi 19 helyett immár 21 verseny vár a résztvevőkre. Visszatért a naptárba a nagy múltú Német Nagydíj a 12. futam lesz: egy héttel a július 24-i Magyar Nagydíj után, a Hockenheimringen rendezik meg.
Négy év szünet után újra lesz Európai Nagydíj is, a helyszíne azonban a spanyol Valencia helyett Azerbajdzsánban, a vadonatúj bakui utcai pálya lesz.
Az F1-es mezőny idén 22 fős, az amerikai Haas F1 Team beszállásával. Utoljára 29 éve szerepelt amerikai csapat az F1-ben.
Az 1986-os Team Haas és a mostani között a nevükön túl semmi összefüggés – előbbinek Carl Haas volt a tulajdonosa, utóbbi a NASCAR-ban is érdekelt Gene Haasé.
Négy év múltán (gyári csapatként hat esztendő elteltével) visszatért a Forma-1-be a Renault cég. Nem csak az autójuk sikeredett szépre, de az Ausztráliába való behajózásukról készített videó is, a pilóták és a masina mellett köszönhetően az auszik szörfbajnoknőjének, Ellie-Jean Coffeynak is:
A francia autógyár decemberben visszavásárolta a 2012-ben egy luxemburgi befektetőcsoportnak eladott Lotust, és Renault Sport F1 Team néven szerepel.
A Renault egyik versenyzője debütáns lesz: a brit Jolyon Palmer a korábbi Williams-pilóta Jonathan Palmer fia, a GP2 2014-es bajnoka 25 éves. A Manor Racing mindkét autóját fiatal újoncra bízza. A német-mauritiusi kettős állampolgár Pascal Wehrlein 21 esztendős, tavaly a Német Túraautó-bajnokságban minden idők legfiatalabb világbajnoka lett.
Új csapattársa, az indonéziai Rio Haryanto két évvel idősebb, hazája első F1-pilótája.
A francia Romain Grosjean négy év után elhagyta a Lotust az újonc Haas hívására, ahol a mexikói Esteban Gutiérrez lesz a csapattársa (a korábbi Sauber-versenyző a Ferrari tesztpilóta-posztjáról tért vissza a porondra). A Renault-nál az újonc Palmer mellett a McLarentől érkező dán Kevin Magnussen kapott ülést.
Sergio Pérez (Sahara Force India) szerint akár káoszhoz is vezethet Melbourne-ben két szabálymódosítás. A pilóták a korábbinál kevesebb információt kaphatnak a csapatrádión, ráadásul a rajtoknál is inkább magukra kell hagyatkozniuk.
Mostantól a csapatok jórészt maguk dönthetik el (13 készletből 10 esetében), hogy egy-egy versenyhétvégén milyen gumikat használnak. Ez technikai részletkérdésnek tűnhet, de a különböző stratégiák főként a szezon elején akár meg is kavarhatják az erőviszonyokat. Ráadásul egy lila színkódú, ultralágy gumikeverékkel is bővül a felhozatal, ami kevés, de rendkívül gyors kört tesz lehetővé.
Ezt a nagyon gyorsan kopó, cserébe rendkívül gyors verziót azonban csak olyan versenypályákon – többek között Monacóban és Kanadában – engedélyezik, ahol kevesebb a csúszkálás, ergo a gumikopás is.
A gumihasználat mellett az új időmérők bonyolult rendszere is okozhat meglepetéseket, amíg az istállók és a versenyzők bele nem szoknak. Marad ugyan a három felvonásos kvalifikáció, de bizonyos idő után másfél percenként kiesik a legrosszabb kört teljesítő pilóta.