kulcsár edina
Az 50-es évek óta próbálkoznak betörni a nõk a száguldó cirkuszba. Most visszavonul a Forma-1 egyik bombázója. Látnivaló így is marad, de mikor kapnak versenyképes nõ riválist Hamiltonék?
Újabb reménységének inthet búcsút a nők felé régóta nyitni vágyó Bernie Ecclestone. Visszavonul a Forma-1-es Williams istálló tesztpilótája, Susie Wolff.
A Mercedes-csapatvezető Toto Wolff neje 2012 óta hiába küzdött azért, hogy versenyezhessen is az F1-ben. Így is bő két évtized után ő volt az első hölgy, aki részt vett versenyhétvégén, még ha csak pár szabadedzésen is.
A távozásával most egyedül a Lotus gyönyörű – és sokak szerint csak ezért szerződtetett – fejlesztő pilótája, Carmen Jordá képviseli a gyengébbik nemet a száguldó cirkuszban. Ha kíváncsi vagy a dögös versenyzőre lenge öltözetben, kattints az alábbi fotóra!
Õt a külsején, népszerű közösségi oldalain (azaz a PR-értékén) túl aligha azért választották ki, mert a három GP3-as éve során pontot sem szerzett, és a 28., a 30., majd a 29. helyen végzett.
Frau Wolff és az F1 Anna Kurnyikovája előtt is több pilótanő nyomta már a gázt a szakágban. María de Villota, a korábbi F1-versenyző Emilio de Villota lánya a Marussia tesztelése közben, 2012 júliusában borzalmas balesetet szenvedett egy repülőtéri kifutón. Mintegy 65 kilométeres óránkénti sebességnél behajtott a teherautójuk leengedett platója alá, ami kis híján lefejezte.
Csodák csodájára túlélte súlyos arc és koponyasérülésekkel, de fél szemére megvakult, és elvesztette a szaglását, valamint az ízlelését is. 2013 novemberében aztán szövődményként agyvérzést kapott, és 33 évesen elhunyt.
Az F1-es nők úttörője az olasz Maria Teresa de Filippis (Maserati, majd Porsche) volt, aki 1958-tól, két év alatt háromszor rajtolhatott futamon. Kétszer kiesett, egyszer pedig az utolsó, 10. helyen ért célba.
Honfitársnője, Lella Lombardi a '70-es évek közepén, hat istállónál összesen 12 futamon indulhatott el. Máig az egyetlen pontszerző nő: az 1975-ös Spanyol Nagydíj 6. helyére vitte be a March-ot. A verseny a 30. körben félbeszakadt, így a neki járó egy pont felét kapta meg.
Az angol Divina Galica (1976: Surtees, 1978: Hesketh), a dél-afrikai Desiré Wilson (1980: Williams) és az olasz Giovanna Amati (1980: Brabham) is hiába próbálkozott néhányszor a versenyre való kvalifikációval. Õk legfeljebb az időmérő edzésekig jutottak.