RETRO RÁDIÓ

Tiszás autósarc: Több tízezer forintba kerülne a családoknak a tervezett áfaemelés

Létrehozva2025. 12. 07. 23:00

A Tisza adótervezete drasztikusan megdrágítaná az autósok életét. A tiszás autósarcnak súlyos hatása lenne.

Tiszás autósarcról szóló elképzeléseket is tartalmaz a kiszivárgott a Tisza gazdasági tervezete. Amennyiben ez megvalósul, akkor nemcsak az 1600 köbcentiméter feletti új autók drágulnának meg, hanem egy egész gazdasági ágazatban okozna súlyos gondokat, nem beszélve az autósok megvágásáról.

Tiszás
A tiszás autósarc miatt drasztikusan drágulna a szervizelés is Fotó: Parilov / Shutterstock

Tiszás autósarc: tényleg luxuscikk lenne a családi autó?

A tiszás megszorító csomag részleteiből kiderül, hogy Magyar Péterék megemelnék az autók áfáját: 32 százalékos büntetőáfát kellene fizetni a személygépkocsi vásárláskor. Ez nemcsak a luxusautókat, hanem 

már az 1600 köbcenti feletti – tehát a legtöbb alsó-közép kategóriájú családi autót – is érintené. 

Szalai Piroska miniszterelnöki főtanácsadó az Origónak nyilatkozva arra hívja fel a figyelmet, hogy a sajtóba kiszivárgott Tisza-csomag drasztikusan megdrágítaná a magyar családok életét több eddig nem említett vonatkozásban is. Szalai Piroska szerint a Tisza-csomag egyik legaggasztóbb eleme az autósokra kivetett új adópolitika, amely „több mint egymillió honfitársunk” életét drágítaná meg.

A tervezett intézkedés nemcsak a luxusautókat, hanem már a 1600 köbcenti feletti – tehát a legtöbb alsó-közép kategóriájú családi autót – is érintené. Az autófenntartás költségeit még tovább növelné az az új vagyonadó, amely 1600 köbcenti feletti járművekre 6,5 százalékos terhet róna. Ez a dízelautók és a családi kocsik döntő többségét érintené.  De bármely vállalkozás, amely 1600 köbcenti feletti autóval dolgozik, egyszerre fizetne 32 százalékos áfát és vagyonadót a céges autók után. A magasabb áfa mellett minden autóval kapcsolatos szolgáltatás, szerviz és javítás is jelentősen drágulna. " A hazai utakon futó gépkocsik átlagéletkora idén júniusban meghaladta a 16 évet, így igen sokaknak kellene mélyebben a zsebükbe nyúlniuk egy-egy javíttatás alkalmával.

Egy-egy olajcsere, fékbetétcsere vagy műszaki vizsga akár százezer forinttal is többe kerülhetne”

A Világgazdaság  összegyűjtötte, hogy milyen várt és nem várt következményei lennének az autókat és azok alkatrészeit célzó áfaemelésnek. Az épp magára találó autópiac szolid növekedését törné le az 1600 köbcentinél nagyobb hengerűrtartalmú autók és alkatrészeik áfájának megemelése. 

A Tisza Pártnak szánt baloldali megszorítócsomag elkészítésénél az ész nélküli sarcolás felülírhatta a racionalitást, hiszen az említett motormérettel rendelkező autók jellemzően az átlag magyar családok mobilitását biztosítják, és nagyrészt közel sem a luxuskategóriába tartoznak.

A szakértők szerint egy ilyen adóemelés:

  • az új autók vásárlásának számát visszavetné,
  • csökkentené a kereskedők bevételét, ami munkahelyek megszűnéséhez vezetne,
  • tovább öregedne a magyar járműpark, ami a közlekedésbiztonságot is rontaná. 
     A Tisza tervezett adóemelései tehát senkit sem kímélnének: megsarcolnák a családokat, a dolgozó embereket, a nyugdíjasokat, az ingatlantulajdonosokat, a vállalkozókat, és most már az autótulajdonosoknak is.

 

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.