
90 perc menet, 40 perc töltés: új korszak a kompozásban
Csendesebb, gyorsabb, zöldebb. Az Ausztráliában épülő alumíniumtestű óriás villanykomp 130 méteres, 2100 utast és 225 járművet vihet át a Rio de la Plata torkolatán.
Most sokszor 4–4,5 órát vesz igénybe a Buenos Aires–Montevideo kompút, ez csökkenhet majd körülbelül másfél órára az új villanykomppal. Általánosságban az elektromos hajók számos előnnyel rendelkeznek. Sokkal csendesebbek a hagyományos motoroknál, nagyobb utaskomfortot biztosíthatnak.

A tervezőnek nagyobb szabadságot ad a súly eloszlatásánál, a hajó könnyebben optimalizálható más szempontok szerint, csökkentve a hajó ellenállását, így energiafelhasználását
– mondja Schmera Dániel hajótervező.

A hajó energiatároló rendszere 250 tonnányi lítiumion-akkumlátorból áll, összesen nagyjából 40 MWh kapacitással. Az 5016 akkumodul négy külön helyiségben, a plafonig pakolva sorakozik; mindegyiket külön hűtik. Egy töltés körülbelül 90 percnyi menetre elég, a fordulók közti gyorstöltés terv szerint 40 perc.
A nagyjából 4 és fél órás átkelést 90 percesre rövidítheti, és az irány egyértelmű: csendesebb, tisztább, gyorsuló kompközlekedés a kontinensek peremén.
A magyar hajótervező mérnök szerint a jövőben várhatóan egyre több elektromos hajtással rendelkező hajóval fogunk találkozni. Bizonyos üzemi körülmények mellett helyi és világszinten környezet kímélőbbek a hagyományos hajtásoknál. Ezt a trendet az akkumulátor és akkumulátor töltő technológia fejlődése tovább gyorsítja.
Hazánkban is egyre több elektromos hajó szeli a habokat. A Balatonon régóta tiltottak (pontosabban nagyon korlátozottak) a belsőégésű motorok, ez segítette az elektromos kishajós piac felfutását. A magyar tengeren ma már több száz elektromos kishajó lakik. Érdekesség, hogy Európa első dízel-elektromos hajói magyar gyártmányok voltak.





