RETRO RÁDIÓ

Letesztelték a webáruházakat: lesújtó eredmény született, mutatjuk a pozitív kakukktojást

Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2025. 09. 06. 06:00

A Fogyasztó és Betegjogi Érdekvédelmi Szövetség legutóbbi vizsgálatán arra jutott, hogy sok online boltnak hiányos és megtévesztő a tájékoztatása. Mutatjuk a webáruház-teszt eredményeit!

A Fogyasztó és Betegjogi Érdekvédelmi Szövetség (FÉBÉSZ) 15 webáruház általános szerződési feltételeit nézte át a hatályos jogszabályi rendelkezések fényében. Sok pozitív tapasztalatról idén sem tudnak beszámolni, negatívról annál inkább. Ezek azok!

külföldi webshop, külföldi webáruház, online vásárlás bankkártya rendelés,diákszámla, bankszámla,
Webáruház-teszt: Ezúttal a webáruházak ÁSZF-ét vizsgálták meg tüzetesen. Fotó: fizkes /  Shutterstock

Mit vizsgáltak?

A webáruházak Általános Szerződési Feltételeit (ÁSZF) vizsgálták. Ez tartalmazza többek között az eladó vállalkozás adatait, a vásárlókat megillető jogokat, az igényérvényesítés módját és a szállítási, fizetési feltételeket is. Az viszont, hogy megfelel-e a jogi előírásoknak egy ÁSZF, csak akkor tudjuk kellő magabiztossággal megállapítani, ha összevetjük a vonatkozó jogszabályokkal. Ezt tette meg a FÉBÉSZ.

Ezeket a webáruházakat vizsgálták

15 tetszőlegesen kiválasztott – bútort, lakásberendezési, háztartási kellékeket, elektronikai cikkeket, szerszámokat, kerti- és barkácsgépeket árusító – webáruházat vontak be a vizsgálatba. A vállalkozások között szerepeltek kevésbé ismert és országos bolthálózattal rendelkező cégek is.

Ezeket az információkat kell(ene) tartalmaznia az ÁSZF-nek

  • A kötelező jótállás időtartama 2024. május 8. óta a termék vételárához igazodva 2 év (10.000 Ft-ot elérő és 250.000 Ft-ot meg nem haladó eladási ár esetén) és 3 év (250.000 Ft feletti eladási ár esetén).
  • A jótállási jeggyel kapcsolatban új szabály, hogy ha a fogyasztási cikk eladási ára nem haladja meg az 50.000 Ft-ot, a vállalkozás nem köteles jótállási jegyet kiállítani, efölött pedig online is kiadhatja.
  • Szintén 2024. május 8. óta a vállalkozás a jótállás alá eső termék hibája esetén az alábbi három esetben köteles a terméket nyolc napon belül kicserélni, vagy, amennyiben a cserére nincs lehetőség, a vételárat visszafizetni a fogyasztó részére: ha termék jótállási időn belül nem javítható, ha a termék kijavítására 30 napon belül nem kerül sor, vagy ha a termék a jótállási időn belül három javítást követően újra meghibásodik.
  • A webáruházat üzemeltető vállalkozás köteles tájékoztatni a vásárlókat a kellékszavatosság, a termékszavatosság és a jótállás legfontosabb szabályairól, jellemzőiről.
  • Új szabály, hogy az interneten rendelt áruktól 14 napon belül nemcsak visszaküldéssel, hanem személyesen is el lehet állni, ha a webshopnak van fizikai üzlete is.

Mire jutott ehhez képest a vizsgálat?

A legtöbb webáruház ÁSZF-e egyáltalán nem, vagy tévesen tartalmazza az elmúlt 1-1,5 év fogyasztóvédelmi változásait:

  • a tesztben szereplő webáruházak közül hatnál semmilyen információt nem találtak a jótállás időtartamáról,
  • a tizenöt ÁSZF-ból mindössze egyben volt megfelelő a jótállási jegyről tájékoztatás,
  • 8 webáruház nem teljesítette a kötelező csere vagy vételár visszafizetés három esetére vonatkozó tájékoztatást,
  • a vizsgált webshopok közül csupán egy áruház ÁSZF-e tartalmazott pontos és hatályos információkat a szavatosságról és jótállásról,
  • az ellenőrzött tíz, üzlethelyiséggel is rendelkező webshopból mindössze három teljesítette a személyes elállás lehetőségéről szóló tájékoztatást.

Ezek alapján megállapítható, hogy a legtöbb webáruház ÁSZF-e nem felel meg a hatályos jogszabályoknak, mivel azok sok esetben pontatlan, téves, már nem hatályos tájékoztatást tartalmaznak. A teszt során mindössze egyetlen vállalkozás ÁSZF-e felelt meg valamennyi ellenőrzött kritériumnak, méghozzá a Praktikeré.

A többi vizsgált webshop részletes eredményei itt találhatók.

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.