
Letesztelték a webáruházakat: lesújtó eredmény született, mutatjuk a pozitív kakukktojást
A Fogyasztó és Betegjogi Érdekvédelmi Szövetség legutóbbi vizsgálatán arra jutott, hogy sok online boltnak hiányos és megtévesztő a tájékoztatása. Mutatjuk a webáruház-teszt eredményeit!
A Fogyasztó és Betegjogi Érdekvédelmi Szövetség (FÉBÉSZ) 15 webáruház általános szerződési feltételeit nézte át a hatályos jogszabályi rendelkezések fényében. Sok pozitív tapasztalatról idén sem tudnak beszámolni, negatívról annál inkább. Ezek azok!

Mit vizsgáltak?
A webáruházak Általános Szerződési Feltételeit (ÁSZF) vizsgálták. Ez tartalmazza többek között az eladó vállalkozás adatait, a vásárlókat megillető jogokat, az igényérvényesítés módját és a szállítási, fizetési feltételeket is. Az viszont, hogy megfelel-e a jogi előírásoknak egy ÁSZF, csak akkor tudjuk kellő magabiztossággal megállapítani, ha összevetjük a vonatkozó jogszabályokkal. Ezt tette meg a FÉBÉSZ.
Ezeket a webáruházakat vizsgálták
15 tetszőlegesen kiválasztott – bútort, lakásberendezési, háztartási kellékeket, elektronikai cikkeket, szerszámokat, kerti- és barkácsgépeket árusító – webáruházat vontak be a vizsgálatba. A vállalkozások között szerepeltek kevésbé ismert és országos bolthálózattal rendelkező cégek is.
Ezeket az információkat kell(ene) tartalmaznia az ÁSZF-nek
- A kötelező jótállás időtartama 2024. május 8. óta a termék vételárához igazodva 2 év (10.000 Ft-ot elérő és 250.000 Ft-ot meg nem haladó eladási ár esetén) és 3 év (250.000 Ft feletti eladási ár esetén).
- A jótállási jeggyel kapcsolatban új szabály, hogy ha a fogyasztási cikk eladási ára nem haladja meg az 50.000 Ft-ot, a vállalkozás nem köteles jótállási jegyet kiállítani, efölött pedig online is kiadhatja.
- Szintén 2024. május 8. óta a vállalkozás a jótállás alá eső termék hibája esetén az alábbi három esetben köteles a terméket nyolc napon belül kicserélni, vagy, amennyiben a cserére nincs lehetőség, a vételárat visszafizetni a fogyasztó részére: ha termék jótállási időn belül nem javítható, ha a termék kijavítására 30 napon belül nem kerül sor, vagy ha a termék a jótállási időn belül három javítást követően újra meghibásodik.
- A webáruházat üzemeltető vállalkozás köteles tájékoztatni a vásárlókat a kellékszavatosság, a termékszavatosság és a jótállás legfontosabb szabályairól, jellemzőiről.
- Új szabály, hogy az interneten rendelt áruktól 14 napon belül nemcsak visszaküldéssel, hanem személyesen is el lehet állni, ha a webshopnak van fizikai üzlete is.
Mire jutott ehhez képest a vizsgálat?
A legtöbb webáruház ÁSZF-e egyáltalán nem, vagy tévesen tartalmazza az elmúlt 1-1,5 év fogyasztóvédelmi változásait:
- a tesztben szereplő webáruházak közül hatnál semmilyen információt nem találtak a jótállás időtartamáról,
- a tizenöt ÁSZF-ból mindössze egyben volt megfelelő a jótállási jegyről tájékoztatás,
- 8 webáruház nem teljesítette a kötelező csere vagy vételár visszafizetés három esetére vonatkozó tájékoztatást,
- a vizsgált webshopok közül csupán egy áruház ÁSZF-e tartalmazott pontos és hatályos információkat a szavatosságról és jótállásról,
- az ellenőrzött tíz, üzlethelyiséggel is rendelkező webshopból mindössze három teljesítette a személyes elállás lehetőségéről szóló tájékoztatást.
Ezek alapján megállapítható, hogy a legtöbb webáruház ÁSZF-e nem felel meg a hatályos jogszabályoknak, mivel azok sok esetben pontatlan, téves, már nem hatályos tájékoztatást tartalmaznak. A teszt során mindössze egyetlen vállalkozás ÁSZF-e felelt meg valamennyi ellenőrzött kritériumnak, méghozzá a Praktikeré.
A többi vizsgált webshop részletes eredményei itt találhatók.







