Szoboszlai Dominik
Franciaországban már szinte bárhol elbújhatnak a traffipaxok – fák ágai, közlekedési táblák vagy akár lámpák is rejthetik őket. Vajon Magyarországot is elérte már a rejtett traffipax trendje? A biztonságos közlekedés és a sebességkorlátozás betartása érdekében egyre több helyen tűnnek fel rejtett sebességmérők. Mennyire elterjedt hazánkban ez a megoldás?
A technológiai fejlődés új szintre emeli a közlekedési megfigyelést, ezt Franciaország már be is vezette egy forradalmian új traffipax mérő rendszerrel. Az equipment de terrain urban nevű megoldás lényege, hogy a közlekedési szabályszegéseket észlelő sebességmérő kamerákat úgy rejtik el, hogy a sofőrök nem is sejtik, hol figyelik őket!
A hagyományos traffipaxokkal ellentétben ezeket az eszközöket közlekedési lámpákba, útjelző táblákba vagy akár fák ágaira szerelik. Így a vezetők nem tudják előre kiszámítani, hol számíthatnak sebesség mérésre, ezzel csökkentve a szabálytalankodás lehetőségét.
A fejlett technológia nemcsak a sebességet méri, hanem figyeli azt is, ha valaki áthajt a piroson, nem használja a biztonsági övet vagy mobiltelefonozik vezetés közben. Ráadásul nem minden kamera működik folyamatosan, így a sofőrök sosem lehetnek biztosak abban, hogy egy adott pillanatban éppen figyelik-e őket.
A rejtett traffipaxok Magyarországi használata ügyében Pausz Ferenc közlekedési szakértőt kérdeztük:
Legjobb tudomásom szerint a KRESZ előírja, hogy a fixen telepített kamerákat táblával előre jelezni kell. Nem hiszem, hogy sok olyan kamera van Magyarországon, amit elrejthettek. Azonban mobil sebesség mérőkre ez már nem igaz. Azt nem tudom mondani, hogy a kamerák elrejtése egyértelműen hatásos, az elkövetett szabálysértés szankciója akkor hatékony, ha rögtön követi a megtorlás. Ehhez viszont a rendőrnek meg kell állítani a járművet. Ez komoly energiákat igényel a rendőrségtől!
A autósoknak viszont egy egyértelmű üzenet: a szabályok betartása nemcsak a büntetések elkerülése miatt fontos, hanem a biztonságosabb közlekedés érdekében is.
A közlekedési szakértőtől azt is megkérdeztük, mennyire tartja etikusnak az elrejtett kamarákat.
Mennyire etikus, amikor családok halnak meg a száguldozók miatt? Szerintem személyiség jogokat nem sért, ugyanis a rendőrséget törvény hatalmazza fel az ellenőrzésre
- mondta a Ripostnak Pausz Ferenc.
Mivel az újítások gyorsan terjednek, könnyen elképzelhető, hogy más országok is átveszik ezt a rendszert. Azok az államok, amelyek kiemelt figyelmet fordítanak a közlekedésbiztonságra, valószínűleg komolyan fontolóra veszik az alkalmazását. Megkérdeztük az Országos Rendőr-főkapitányságot egyebek mellett arról, hogy mennyire jellemző Magyarországon a rejtett traffipax, illetve milyen fejlesztéseket terveznek ebben a kérdéskörben a jövőben.
"A közlekedési balesetek megelőzésében az ellenőrzéseknek vitathatatlan a szerepe, ezért azok hatékonyságának növelése érdekében a klasszikus rendőri ellenőrzések mellett más módszereket is alkalmazunk. A fix telepítésű kamerák mellett állványról, valamint rendőri jelleggel ellátott és civil külsejű gépkocsiból (akár menet közben is) is mérünk sebességet, illetve önkormányzatokkal együttműködve az ország számos pontján működnek úgynevezett traffiboxok is, amelyekben a VÉDA-rendszer részét képező vhKKEP-készülékek ideiglenesen elhelyezve képesek kezelői beavatkozás nélkül ellenőrzést végezni." Arra a kérdésünkre, hogy vannak-e rejtett traffipaxok, a rendőrség válaszában azt közölte: a közúti forgalom ellenőrzését végző berendezést, valamint azt a járművet, amelyben a közúti forgalom ellenőrzését végző berendezés üzemel, a közúton úgy kell elhelyezni, hogy a gyalogos- és járműforgalmat indokolatlan mértékben ne akadályozza. A KRESZ lehetővé teszi, hogy az a jármű, amelyben a közúti ellenőrző berendezés üzemel, a járműforgalom elől elzárt területen, továbbá a közútnak azon a részén is elhelyezhető, ahol a járművek megállása vagy várakozása tilos.