RETRO RÁDIÓ

Új KRESZ: ennek a szabálymódosításnak a legtöbb autós örülni fog

GUY
Szerző
GUY
Létrehozva2025. 02. 25. 10:00

A közlekedés biztonságának javítását célozza a készülő jogszabályi korlátozás. Az egy éven át tartó előkészítő munka végeztével már tavasszal a kormány elé kerülhet az új KRESZ tervezete.

A hétköznapi autósok egyik rémálmának vetne véget az új KRESZ az egyik legfontosabb közlekedési alapszabály módosításával. A tervezett változtatással ráadásul nem csak biztonságosabb, hanem gyorsabb is lehet majd a forgalom, miután a közlekedési tárca az autópályákon és az autóutakon közlekedő 7,5 tonnás tehergépjárművek előzési tilalmát kiterjesztené a 3,5 tonna együttes tömeget meghaladó járműszerelvényekre is.

új KRESZ
Az új KRESZ eltüntetné a háromnál több sávos autópályák és autóutak belső sávjából a 3 és fél tonnánál nehezebb teherautókat, amelyek egymást sem előzhetnék meg. Fotó: Mike Bird / Pexels (illiusztráció)

Bizonyos fajta járműszerelvények – ahol a vonójármű motorkerékpár, személygépkocsi vagy autóbusz kivételt kapnának a szabályozás alól. 

Így szólna az új KRESZ vonatkozó szabályozása

Az új KRESZ szövegezése szerint "az azonos irányú forgalom számára több forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton a 3500 kilogrammot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsival, valamint 3500 kilogramm megengedett együttes tömeget meghaladó vonójárműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel reggel 6 és este 22 óra között a bal szélső sávot használni nem szabad, valamint ezen járművekkel a mellette elhaladás tilos!”

Vagyis: a tilalom a háromnál többsávos autópályák és autóutak esetében nemcsak a bal szélső, azaz a belső sávra vonatkozna, hanem a jobbról mellette lévő közlekedési sávra is.

új KRESZ
A jobb szélső sávba ragasztaná a kamionokat az új KRESZ. Fotó: Markus Spiske / Pexels (illusztráció)

Az autósok örülnének, a fuvarozók kevésbé

A tervezett változással leginkább a magyar utak hírhedt szabályszegőit, a horrorkaravánokat szorítanák sarokba, amelyek az elmúlt években többször is a figyelem középpontjába kerültek – elsősorban azért, mert komoly biztonsági kockázatot jelentettek a közúti közlekedésben. Olyannyira, hogy tavaly a jelenség orvoslása érdekében korábban soha nem alkalmazott, célzott ellenőrzést is tartottak a hatóságok, hogy kiszűrjék ezeket a túlpakolt és emiatt a közlekedésbiztonságra rendkívül veszélyes teherautókat. Ugyanakkor a nemzetközi árufuvarozók, azaz a kamionosok körében aligha lesz majd népszerű az új KRESZ eme rendelkezése – árulta el Ferenc, aki az egyik nagy nemzetközi logisztikai vállalat sofőrjeként rója a kontinens útjait.

Mi, kamionosok is tisztában vagyunk azzal, hogy a személyautóval közlekedők a legcifrább szitkokat szórják ránk és felmenőinkre, amikor egy-egy alkalommal belekezdünk egymás megelőzésébe. Azt viszont már kevesen látják át, hogy ezt nem azért tesszük, mert nincs jobb dolgunk, mint a többi közlekedőt feltartani, vagy bosszantani. Ha előzésbe kezdünk, az azért van, mert hiába tűnik is úgy, hogy alig pár kilométerrel halad gyorsabban az egyik kamion a másiknál, az előzésbe kezdő sofőr ezzel igenis sokat nyer: miután gyakran Európa egyik végéből a másikba tartunk, ilyen nagy távolságnál az alkalmanként hosszú percekig tartó előzésekkel akár több órát is spórolhatunk a célállomásra érve

 – árulta el Ferenc, aki emiatt kevésbé örül ennek a szabályváltozásnak.

Az új KRESZ tervezete már a kormány előtt van és arról várhatóan tavasszal dönt majd az Országgyűlés.

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.