Schmuck Andor
A közlekedés biztonságának javítását célozza a készülő jogszabályi korlátozás. Az egy éven át tartó előkészítő munka végeztével már tavasszal a kormány elé kerülhet az új KRESZ tervezete.
A hétköznapi autósok egyik rémálmának vetne véget az új KRESZ az egyik legfontosabb közlekedési alapszabály módosításával. A tervezett változtatással ráadásul nem csak biztonságosabb, hanem gyorsabb is lehet majd a forgalom, miután a közlekedési tárca az autópályákon és az autóutakon közlekedő 7,5 tonnás tehergépjárművek előzési tilalmát kiterjesztené a 3,5 tonna együttes tömeget meghaladó járműszerelvényekre is.
Bizonyos fajta járműszerelvények – ahol a vonójármű motorkerékpár, személygépkocsi vagy autóbusz – kivételt kapnának a szabályozás alól.
Az új KRESZ szövegezése szerint "az azonos irányú forgalom számára több forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton a 3500 kilogrammot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsival, valamint 3500 kilogramm megengedett együttes tömeget meghaladó vonójárműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel reggel 6 és este 22 óra között a bal szélső sávot használni nem szabad, valamint ezen járművekkel a mellette elhaladás tilos!”
Vagyis: a tilalom a háromnál többsávos autópályák és autóutak esetében nemcsak a bal szélső, azaz a belső sávra vonatkozna, hanem a jobbról mellette lévő közlekedési sávra is.
A tervezett változással leginkább a magyar utak hírhedt szabályszegőit, a horrorkaravánokat szorítanák sarokba, amelyek az elmúlt években többször is a figyelem középpontjába kerültek – elsősorban azért, mert komoly biztonsági kockázatot jelentettek a közúti közlekedésben. Olyannyira, hogy tavaly a jelenség orvoslása érdekében korábban soha nem alkalmazott, célzott ellenőrzést is tartottak a hatóságok, hogy kiszűrjék ezeket a túlpakolt és emiatt a közlekedésbiztonságra rendkívül veszélyes teherautókat. Ugyanakkor a nemzetközi árufuvarozók, azaz a kamionosok körében aligha lesz majd népszerű az új KRESZ eme rendelkezése – árulta el Ferenc, aki az egyik nagy nemzetközi logisztikai vállalat sofőrjeként rója a kontinens útjait.
Mi, kamionosok is tisztában vagyunk azzal, hogy a személyautóval közlekedők a legcifrább szitkokat szórják ránk és felmenőinkre, amikor egy-egy alkalommal belekezdünk egymás megelőzésébe. Azt viszont már kevesen látják át, hogy ezt nem azért tesszük, mert nincs jobb dolgunk, mint a többi közlekedőt feltartani, vagy bosszantani. Ha előzésbe kezdünk, az azért van, mert hiába tűnik is úgy, hogy alig pár kilométerrel halad gyorsabban az egyik kamion a másiknál, az előzésbe kezdő sofőr ezzel igenis sokat nyer: miután gyakran Európa egyik végéből a másikba tartunk, ilyen nagy távolságnál az alkalmanként hosszú percekig tartó előzésekkel akár több órát is spórolhatunk a célállomásra érve
– árulta el Ferenc, aki emiatt kevésbé örül ennek a szabályváltozásnak.
Az új KRESZ tervezete már a kormány előtt van és arról várhatóan tavasszal dönt majd az Országgyűlés.