Létrehozva: 2025.02.25.

Aki üzenetet kap a NAV-tól ne ijedjen meg, inkább válaszoljon! Sok pénzt meg lehet így spórolni

Idén már nem csak büntet, javításra is lehetőséget ad a Nemzeti Adó- és Vámhivatal. Az első érintettek már meg is kapták az erről szóló felhívást, de a napokban többen is kapnak majd üzenetet a NAV-tól.

Egy új eljárásnak, az úgynevezett adategyeztetési eljárásnak köszönhetően sok pénzt spórolhatnak idén az adózók. A NAV már meg is kezdte az erről szóló felhívásokat kiküldeni. Mutatjuk kik kapnak ilyet és mi a teendőjük vele.

NAV nemzeti adó és vámhivatal
Idén már nem csak büntet, javításra is lehetőséget ad a NAV. Fotó: Koncz Gyorgy / Mediaworks Archívum

Az első adategyeztetésről szóló üzeneteket már ki is küldte a NAV

Nem feltétlenül egy ellenőrzésen kell, hogy kiderüljenek a hibák, idén a NAV már adategyeztetési eljárást is kezdeményezhet. Az eljárás teljes folyamata elektronikusan zajlik az Ügyfélportálon, így egyszerűen, gyorsan, online tisztázhatók az eltérések. Már kis is küldte a NAV az első felhívásokat és sokan kapnak majd még ilyen üzenetet. De pontosan kik?

Kik kaphatnak ilyen üzenetet az adóhatóságtól?

  • A NAV kockázatelemzői a súlyosabb eltéréseket vették górcső alá. Azokat a cégeket szűrték ki, akiknek az online számla és online pénztárgép forgalma jóval magasabb volt, mint az az összeg, amit az áfabevallás értékesítésre vonatkozó soraiban feltüntettek-olvasható a NAV özleményében.
  • Tekintettel azonban arra, hogy az adategyeztetés egy teljesen új típusú eljárás, amelyre még nemzetközi példa sincs, az első felhívásokat nem minden érintett kapja meg. Ezúttal egy alaposan leválogatott szűk körnek küldi a tárhelyére a felhívást a NAV.

Mi van ezekben a bizonyos felhívásokban?

Az érintettek a felhívásra az Ügyfélportálon kialakított felületen néhány kérdésre válaszolva tisztázhatják a NAV által észlelt eltérést: jelezhetik például, ha már javították a hibát, ha önellenőrzést is benyújtottak, de azt is, ha szerintük az eltérés nem valós, a jelzett hiba szerintük nem áll fenn.

Büntetést így is lehet kapni

A NAV csak akkor szankcionál, ha az érintett a felhívásra 15 napon belül nem reagál. Ekkor a bírság 300.000 forint. A korábban már többször és súlyosan mulasztó, kockázatos besorolású cégek esetében a mulasztási bírság pedig 390.000 forint. Ha az együttműködés, a javítás elmarad, revízió is indulhat. Ezért fontos, hogy minden érintett kihasználja az adategyeztetés kínálta előnyöket, és 15 napon belül az újfajta eljárásban tisztázza az adateltérést.

Aki még nem kapott ilyen üzenetet a NAV-tól, nem dőlhet hátra

Akik most nem kapnak értesítést, de tudják, hogy érintettek lehetnek, érdemes már most rendezniük az eltérést, mert az online adatok és az áfabevallás eltérését tisztázandó eljárások -az első egyeztetések gyakorlati tapasztalatai alapján -folytatódnak majd. A NAV egyik fő feladata a tisztességes adózók és a költségvetési bevételek védelme, ezért mindent megtesz a csalárd, szabályokat kijátszó, online adatokkal trükköző vállalkozások kiszűrése érdekében, de úgy, hogy a lehető legkevésbé terhelje a szabályszerűen működő adózókat. Erre pedig az adategyeztetés a legalkalmasabb eszköz.

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek