Lázár János azzal kezdte, hogy boldog új évet kívánt mindenkinek a kormány első sajtótájékoztatóján. Továbbá köszönetet mondott mindenkinek, aki a tavalyi évben a MÁV, a VOLÁN és a HÉV járatait használta utazásra. Elmondta, hogy óriási kihívásoknak kellett eleget tenni, annak ellenére a magyar sajtóban lejárató kampány zajlik a Magyar Állam Vasutak ellen.
A miniszter egy 10 pontos vállalást tett a 2025-ös évre, ezek a következők:
Új intézményt hoznak létre, amellyel felveszik a harcot a késésekkel. Új rendszert is bevezetnek június elsejétől: a jegyárak felét visszafizetik az utasoknak, amennyiben 20 percet késett az utas által használt vonat- vagy buszjárat. A részletekről az is kiderült, hogy aki telefonon vette a jegyét, a bankszámlájára kapja vissza. Aki automatánál vette meg a jegyét, az az úticél befejezése után jegypénztáraknál kaphatja vissza a vásárolt jegy árának az 50 százalékát.
Lázár János ígéretet tett, hogy egy év alatt az összes MÁV és VOLÁN mosdókat felújítják, ideértve a vasúti és buszpályaudvarokat is. A mosdók fizetősek lesznek, de a dolgozók és az utasok továbbra is ingyen használhatják azokat. A tárcavezető tudatta: összesen ezer darab mosdó kerül felújításra egy év alatt.
A harmadik vállalás úgy hangzik, hogy minden InterCity járaton és állomáson takarító személyzet lesz április elsejétől.
2026 április 30-ig ezer db új autóbuszt vásárolnak az idei 500 után. Most tíz év az átlagéletkor, ezt le fogják nyomni 7-8 évre.
Jelenleg 50 db korszerű villanymozdonyunk van, további 150 elöregedett. Azt vállalják, hogy 2025-ben 40 db új villanymozdony és 15 újszerű dízelüzemű áll hadrendbe. Ezek bérletek, a szerződéseket megkötötték, a szállításuk folyamatban van. Összesen 70 db-ot szereztek be.
Az IC-kocsik felújítása a hatodik vállalás, jelenleg 100 van használaton kívül, ezeket felújítják, továbbá 285 IC-t szereznek be, erre a fedezet biztosítani fogják.
A GySEV kapacitását beforgatják a MÁV-hoz, összesen 500 km-t a GYSEV vesz át a MÁV-tól, ez főleg a Balaton nyugati régióját érinti. De GySEV-es mozdonyt átvisznek Keletre is, az a tervük, hogy a Budapest-Belgrád vasútvonalon is részben azok a járművek fognak teljesíteni, amelyeket a GYSEV-nek beszereztek.
Lázár szerint a nyári szezon jelenti a legnagyobb kihívást, nem győzték klímával és emberrel kiszolgálni a megnövekedett igényt. Ebből a tanulságot levonták, ezért új szolgáltatást alakítanak ki, ez pedig a MÁV-busz. Több száz buszt bocsátanak a MÁV rendelkezésére, sőt magántársaságoktól is bérelnek, hogy ki tudják szolgálni az utasokat. Hangsúlyozta, hogy ami tavaly megtörtént, az nem történhet újra. Ez praktikusan azt jelenti, hogy ha egy osztálycsoport a déliből indulna, de nincs elég hely, azokat busszal viszik el.
Jön a klímagarancia. A jegyvásárlásából korábban nem derült ki, hogy van-e klíma a buszokon vagy a vonatokon. Aki jegyet vásárol ezután már tudni fogja, hogy van-e rajta klíma vagy nincs.
Új applikációt indítanak el májustól MÁV plusz néven, ami az év második felére lesz teljesen kész. A legfontosabb új funkció a késési funkció lesz.
Lázár János jelezte azt is, hogy a parlament előtt van a közlekedési alkotmány, amely radikális változást hozhat bizonyos térségekben, ahol eddig nem volt biztosítva a közösségi közlekedés. Összesen 1000 településen fognak bővülni a szolgáltatások.
A Lázár János által tartott Közlekedési infót itt lehet visszanézni: