tóth gabi
Az egymás közötti adásvételt egyszerűen és ingyenesen lehetővé tévő internetes felületek, online piacterek sajnos napról napra egyre több csalót vonzanak. Az alábbiakban eláruljuk, mire figyeljünk online vásárlásnál, hogy megóvjuk adatainkat és pénztárcánkat.
Vásárlás előtt minden esetben szerezzünk információt a webáruház üzemeltetőjének személyéről, aki köteles többek között nevét (cégnevét), címét, székhelyét, elérhetőségét (e-mail cím, telefonszám, esetleg fax) és adószámát is feltüntetni a honlapon. Gyanús, ha nem találunk semmit, vagy ha a megadott telefonszám huzamosabb ideig nem kapcsolható.
Érdemes kihasználni a közösségi média előnyeit. Rendelés előtt vegyük figyelembe más felhasználók visszajelzéseit, hozzászólásait, hogy ki mennyire van megelégedve a webáruházzal, valamint a kiválasztott termékkel. Célszerű a forgalmazótól, gyártótól független oldalakon böngészni. Internetes vásárlásokhoz érdemes egy külön e-mail címet létrehozni, így elkerülhetjük a kéretlen elektronikus leveleket.
Fontos tudnunk, hogy a megrendelés fizetési kötelezettséggel jár, amiről nyilatkoznunk kell egy gomb vagy hasonló funkció aktiválásával. Ha a megrendelés elküldését követően meggondoljuk magunkat, a webáruház lehetőséget biztosít arra, hogy töröljük a megrendelést. Előfordulhat, hogy a rendelés csak teljes egészében törölhető, egyes termékek visszamondására nincs mód.
Az áruháztól a rendelés leadása után e-mailes visszaigazolást kell kapjunk. Érdemes azt is tudni, hogy ha a megrendelésünkről nem küld visszaigazolást, de később mégis kiszállítják a terméket, akkor azt nem vagyunk kötelesek átvenni.
Léteznek olyan kisebb vállalkozások, amelyek nem rendelkeznek weboldallal, és a megrendeléseket a közösségi felületükön keresztül, üzenetben adhatjuk le. Legyünk körültekintőek, nézzünk utána a cég adatainak! Kérjük, hogy rendelésünkről küldjenek visszaigazoló e-mailt, illetve adjanak át megrendelő lapot és lehetőség szerint utánvétellel vegyük át a csomagot. Előre utalás esetén kérjünk díjbekérő számlát, amivel kifizethetjük a rendelt termék árát.
Ma már számos olyan pénzügyi szolgáltató van, ahol akár ingyen is lehet virtuális bankkártyát igényelni, ezzel pedig biztonságosabbá tenni a vásárlást. Így nem a saját bankkártya adatainkat adjuk meg, és csak annyi pénzt helyezünk el rajta, ami az adott vásárláshoz szükséges.
Számos webáruház biztosítja, hogy a csomag megérkezésekor még a futár jelenlétében ki tudjuk bontani a csomagot, ellenőrizni tudjuk a tartalmát és ha baj van vele, (sérült, hiányos) azonnal vissza tudjuk küldeni. Ha csak később észleljük, a hibát, mindenképpen írásban jelezzük a cégnek, és kérjük a termék cseréjét vagy annak teljes vételárát.
A e-kereskedőknek a fogyasztók számára biztosítani kell az indokolás nélküli elállási jogot. Internetes vásárlás esetén, ha a termék nem hibás, csupán nem tetszik, vagy nincs rá szükségünk, a kézhezvételtől számított 14 napon belül indokolás nélkül, írásban elállhatunk a vásárlástól. A vállalkozások a szabályzatukban rögzítik, hogy e-mailben vagy postai úton küldhetjük el a nyilatkozatot. Fontos, hogy az időszak nem a vásárlástól, hanem a termék átvételétől számít.
Természetesen nem minden interneten árusított termék vásárlásakor élhet a fogyasztó az elállási jogával. Ilyen például, ha egyedi pólót rendeltünk, vagy ha egészségvédelmi és higiéniai okból zárt csomagolású termékeket, például egy borotvát, elektromos fogkefét, esetleg CD-, DVD-lemezeket vásároltunk, nem küldhetjük vissza felbontást követően. Ilyen termékek rendelése esetén érdemes előre érdeklődni, ugyanis a vállalkozás ettől eltérően is dönthet.
Ha él a 14 napos meggondolási lehetőség, a cég akkor sem utasíthatja vissza az elállási jogot, ha az eredeti csomagolást felbontottuk vagy az már nincsen meg. Csak akkor vonhatnak le használati díjat vagy bármilyen más összeget, ha a terméket a kipróbáláson felül rendszeresen használtuk, ezért az árucikk értéke csökkent.
A termék átvételének napját elsősorban a termékhez mellékelt számlán (nyugtán) szereplő teljesítési időpont alapján tudjuk igazolni az eladó felé. Előfordulhat, hogy a termék tényleges átvételének a napja későbbi, mint a számlán feltüntetett teljesítési időpont, ezért az elállásra rendelkezésre álló 14 napos időtartam akár néhány nappal meg is rövidülhet.
Sajnos a kisebb webáruházak sok esetben még számlát (nyugtát) sem mellékelnek a termékhez, ezért célszerű – amennyiben van rá mód– a termék átvételekor az átvételi elismervényről egy másolatot kérni, vagy arra a futárral vagy a postai alkalmazottal az átvétel tényleges napját ráirattatni.
A visszaküldés költsége minket terhel, kivéve, ha a webáruház az általános szerződési feltételeiben ezt magára vállalta, vagy ha sérült, hibás a termék. Érdemes utánajárni, hogy van-e lehetőség személyes átadásra, ezzel ugyanis megspórolhatjuk a visszaküldéssel járó költséget.
A kereskedőnek a termék visszajuttatását követő 14 napon belül vissza kell térítenie a vásárló által kifizetett teljes összeget, ide értve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket, például a szállítási, csomagolási díjat is. Fontos tudnunk, ha a megrendeléskor nem a vállalkozás által felkínált legolcsóbb szállítási módot választottuk, akkor is csak a felkínált legolcsóbb szállítási díjnak megfelelő összeget köteles visszatéríteni számunkra.
Forrás: Fanny magazin