tóth gabi
Sokan nem tudják, hogy miért is visel piros ruhát az egyik kedvenc téli ünnepünk főszereplője. A Mikulás karaktere mögött a híres üdítőgyártó cég áll.
A Mikulás nem mindig volt egy kedélyes, piros ruhás öregúr. A huszadik század első felében még ábrázolták soványan is, állatbőrben is, sőt, ijesztő kis manóként is. Azt viszont kevesen tudják, hogy a ma ismert megjelenését a híres üdítőket gyártó cég találta ki. Pontosan emiatt, a legendás figuráról egy ideje nem csak az ünnep, az ajándékozás, és a családi összejövetelek jutnak eszünkbe, hanem a Coca-Cola is. Elmeséljük, hogyan vált a piros kabátos öregapó az öröm, az ajándékozás, a buli, és persze a Coca-Cola jelképévé.
A Mikulás alakja, aki ajándékot hoz a jó gyerekeknek, egy létező személyre, Szent Miklós püspökre vezethető vissza, ám ma ismert megjelenését az üdítőket gyártó cég találta ki. Kezdjük azzal, hogy Szent Miklós püspöki ruhája eredetileg zöld volt. A cég a Coca-Cola alapszíneit, a fehéret, a feketét és a pirosat használta. Így született meg a ma már mindenki által ismert piros ruhás Mikulás. Ennek alapja egy 1892-ben készült karikatúra volt, amit Thomas Nast rajzolt az amerikai polgárháború idején: ezen egy olyan figura látható, aki az uniós katonákat támogatja, és nagyon közel áll a ma ismert Mikuláshoz. A cég végül az 1920-as években kezdte használni a piros ruhás karaktert. Különböző magazinokban jelentek meg hirdetések a figurával. A cél az volt, hogy megváltoztassák azt az elképzelést, hogy a Coca-Cola a meleg időszak itala.
A szomjúság számára nincsenek évszakok
– szólt a reklámszlogen.
1930-ban Fred Mizen festett egy Mikulást, aki az áruházban Coca-Colát iszik, és ezt használták az ünnepi plakátokra. Akkora siker lett, hogy 1931-től ezt a szimbólumot használták. A jelenleg ismert Mikulást Haddon Sundblom svéd művész alkotta meg. Az volt a cég kérése, hogy a keresztény folklórból ismert barátságos, jámbor Mikulást alkossa meg, megfosztva az ír mondavilágra utaló, gnóm vonásoktól. A művész 1976-ban hunyt el, egészen addig finomított a figurán: idős korában már a saját vonásait is belefestette. 1931 és 1966 közt készült képeit pedig a mai napig használják a Coca-Cola reklámokban. Manapság pedig már el sem tudjuk képzelni az ünnepeket piros ruhás Mikulás és Coca-Colás kamion nélkül.