tóth gabi
Mostantól nincs pardon, becsukták a kiskapukat.
Az új KRESZ-irányelv értelmében az uniós tagállamok kötelesek lesznek megosztani egymással azoknak a járművezetőknek az adatait, akiket három hónapnál hosszabb időre tiltottak el a vezetéstől. Az adatok cseréje az EU digitális vezetői engedélyhálózatán, a RESPER rendszeren keresztül történik majd. Ez lehetővé teszi, hogy egy tagállamban eltiltott sofőr ne vezethessen más országban sem.
Eddig ugyanis előfordulhatott olyan, hogy ha külföldön követtünk el valami szabálytalanságot, attól még itthon elkerültük a büntetést. Az új rendszerrel azonban az ilyen kiskapukat bezárják.
Az új irányelv a három hónapnál hosszabb eltiltásokra vonatkozik, és kizárja azokat az eseteket, ahol az eltiltásból kevesebb mint egy hónap van hátra. Az uniós tagállamoknak három évük lesz a szabályok bevezetésére, így a változások várhatóan 2027-re lépnek hatályba.
Az EU egyik hosszú távú célja, hogy 2050-re a halálos és súlyos sérüléssel járó közúti balesetek száma nullára csökkenjen. Az új irányelv fontos lépés ebbe az irányba, mivel garantálja, hogy a közlekedési szabályok következetesen érvényesüljenek minden tagállamban.
A változások számos magyar sofőrt is érinthetnek, hiszen a jövőben nem lesz lehetőség arra, hogy külföldön elkövetett súlyos szabálysértéseket “megússzanak”. A közlekedésbiztonság erősítése érdekében a hatóságok szigorúbban léphetnek fel a felelőtlen vezetőkkel szemben. A tagállamok feladata mostantól az irányelv nemzeti jogba történő átültetése, amely jelentős adminisztrációs és technológiai fejlesztéseket igényelhet. A közlekedésbiztonsági szakértők szerint azonban az új szabályozás nagy előrelépés az egységes és biztonságos európai közlekedési rendszer kialakításában - írta a Sonline.hu.