kulcsár edina
Ez nagyon súlyos szabályszegésnek minősül.
Magyarországon szigorúan tilos dohányterméket árusítani 18 éven aluli fiataloknak. Hazánk már hosszú évek óta törekszik arra, hogy a lakosságot leszoktassa a káros szenvedélyekről. Mint a legtöbb országban, nálunk is tilos a kiskorúaknak dohányterméket eladni, s a cigarettát árusító üzletekbe (a nemzeti dohányboltokba) kiskorú személy nem léphet be. A Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) idén is szigorú ellenőrzést tartott, amelynek keretei között több száz dohányboltot büntettek meg - írja a Magyar Nemzet.
Kiskorúakat nem lehet kiszolgálni a dohányboltokban - ez szigorú szabály, amelyet az SZTFH minden éven ellenőriz is. Idén is ellenőrizték az üzleteket, és bár a tavalyi évhez képest jelentősen csökkent az olyan üzletek száma, amelyek cigarettát adtak el kiskorúaknak, azért még mindig akadnak ilyenek. Ezekkel szemben az SZTFH szigorú szankciókat alkalmaz.
Ha a dohányüzlet harmadszorra is kiszolgál fiatalkorút egy éven belül, a hatóság visszavonja a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenység folytatására vonatkozó engedélyt, ami a koncessziós szerződés megszűnésével jár, s ezzel elvész a trafik egzisztenciáját biztosító jogosultság.
A hatóság nemcsak a trafikokat ellenőrzi, hanem folyamatosan monitorozza az illegális online dohánytermék-kereskedelmet is. A hatóság elnöke kiemelte, hogy Magyarországon dohánytermékeket kizárólag a dohányboltokban lehet forgalmazni, a távértékesítés tilos. A szóban forgó online felületek azonban a törvényt megkerülve, kimondottan a leginkább veszélyeztetett fiatalokat célozzák.
Az SZTFH a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság együttműködésével blokkolt 122 weboldalt, és az üzemeltetőkkel szemben eljárásokat indított. A törvényszegőkkel szemben ötmillió és ötszázmillió forint közötti összegű pénzbírság is kiszabható. A blokkolásokhoz köthetően eddig 819 millió forint közigazgatási bírságról született döntés.
Az elnök kiemelte továbbá, hogy az SZTFH 2024 novemberében újraindította figyelemfelhívó kampányát, amely a dohányzás és passzív dohányzás egészségügyi kockázataira hívja fel a figyelmet. Az A tét te vagy! nevű kampány célja, hogy elültessék a leszokás gondolatát a fiatalokban, és figyelmeztessenek az illegális dohánytermékek veszélyeire. A témában megjelenő tartalmakat a kapcsolódó Facebook-oldalon, valamint a kampány hivatalos honlapján lehet követni.
Nagy László zárásként megerősítette, hogy a hatóság a jövőben is minden eszközzel fellép a jogsértő trafikok és az illegális online dohánykereskedők ellen, mert a gyermekek védelme mindennél fontosabb. Az SZTFH célja, hogy egyetlen kiskorú se férhessen könnyen dohánytermékhez, akár a fizikai, akár az online térben.