RETRO RÁDIÓ

Korlátoznák a kezdő sofőröket: éjszaka nem, nappal is csak lassabban vezethetnének

Létrehozva2024. 01. 17. 09:00

Mind a kezdő sofőrök, mind a legnagyobb rutinnal rendelkező vezetők helyzete is alaposan megváltozna az Európai Unió közlekedésbiztonsági tervezete alapján. A tervezett változásokról kérdeztünk az utca emberét, illetve egy vezetéstechnikai szakembert.

Az Európai Unió közlekedésbiztonsági tervezetében a friss jogsisok, illetve a fiatalok számára sebességkorlátozást léptetne életbe. Maximalizálódna a sebességhatár a számukra, és csak 90 km/óra sebességgel közlekedhetnének, beleértve az autópályát is. Továbbá bevezetnék a friss jogosítványosoknak az éjszakai vezetés tilalmát. A javaslat szerint számukra megtiltanák a vezetést éjféltől reggel 6 óráig.

Egy új javaslat szerint a fiatal sorőrök maximum 90 km/h sebességgel közlekedhetnének/ Illusztráció

A statisztikák szerint a 65 évnél idősebbek ritkábban okoznak közúti balesetet, és a sebességhatárokat is többnyire betartják. Náluk a legtöbb baleset a figyelmetlenségből ered, és ritkán törik össze az autójukat gyorshajtás miatt. Akadnak olyan hibák is, amit mindkét korosztály elkövet. Gyakori a figyelmetlenség megforduláskor, tolatáskor és induláskor is.

A fiataloknak jobbak a reflexei, de többet bevállalnak, míg az idősebbek megfontoltabbak. Én úgy ítélem meg a legtöbb baleset nem a korral van összefüggésben, hanem mindenki rohan és siet, és nincs semmi tolerancia. Szerintem ez a tervezet nem megoldás a balesetek számának csökkentésére

– mondta el Köves Szilárd a Monitorin vezetéstechnikai Kft. oktatója, aki arról is beszélt, hogy az idősek általában megfontoltabbak, de ennek ellenére gyakrabban vezetnek figyelmetlenül. A legjellemzőbb baleset az elsőbbségadás elmulasztásával okozzák. Mellettük szóljon, hogy ittas vezetésen is ritkábban kapják őket a statisztikák szerint, melyekből azt is kimutatták, hogy a lakosság arányát figyelembe véve kisebb valószínűséggel lesznek részei közlekedési baleseteknek, mint a fiatalok. Ezzel szemben a friss jogsisok kisebb rutinnal rendelkeznek és gyakran "merészebben" vezetnek, kevésbé tudják helyesen felmérni a közlekedési helyzetek. 

A felmérések szerint a fiatal és az idős sofőrök mellett van még egy korosztály, akiknél gyakoribb a balesetokozás, az 53. életévnél idősebbek. A számok azt tükrözik, hogy  hogy náluk az okozott károk száma az életkor előrehaladtával folyamatosan emelkedik. 

(Balról) Ádám, Sándor, Karesz  / Fotó: Ripost

Megkérdeztük az utca emberét is a tervezett változtatásokról:

Karesz

Az irány, hogy változtatni kell az nem rossz. A fiataloknál a felelősségvállalás más, az idősebbeknél pedig a reflexek romlanak. Így azt gondolom nem ez a megoldás, hanem átfogóbb orvosi vizsgálatra lenne szükség, ahol a reflexeket és a mentálhigiéniás alkalmasságot a sofőröknél időnként jobban felülvizsgálnák

– fogalmazott Karesz.
"Úgy gondolom, hogy tízévenként mindenkinek szüksége lenne új elméleti és gyakorlati vizsgára. Ezzel lehetne leginkább kiszűrni az alkalmatlanokat a forgalomból. A bizonytalan sofőrök, és vezetés közben mobiltelefont nyomkodók a  leginkább a veszélyesek. Ez sajnos nem életkorfüggő és nem lehet orvosi vizsgálattal kiszűrni" 

– fejtette ki Sándor.
 

Nagyon jónak látom ezeket a kezdeményezéseket. Szerintem a rendszeres és szigorú orvosi vizsgálat nagyban elősegítené, hogy idős korban ne ülhessen volán mögé az, aki veszélyes a forgalom többi részvevőjére. A fiatalok meg természetesen gyakrabban megfontolatlanabbak még,  így az általuk előidézett közlekedési balesetek számát is lehetne csökkenteni szankciókkal

– vélekedett Ádám. 

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.