Létrehozva: 2023.11.17.

Erre figyelj, ha télen is kerékpárral közlekedsz

A megfelelő ruházat kiválasztása mellett van néhány dolog, amit be kell szerezni. Aki a közlekedés ezen formáját választja és a hűvösebb napokon is kerékpározik, a következőkre figyeljen.

Míg néhány évtizede inkább a kisebb településeken volt jellemző az évszaktól független kerékpárhasználat, addig mára a nagyvárosokban is sokan tekernek hűvösebb időben is. Ilyenkor azonban nem árt a megfelelő öltözködés mellett egy sor dologra figyelmet fordítani, hogy elkerülhetők legyenek a balesetek. Mutatjuk mik ezek!

kerékpár, bringa út, tél, hó, havas kerékpárút
 Aki kerékpározik a hűvösebb napokon is, erre  figyeljen! Fotó: VolhaP / Shutterstock

Az egyik legfontosabb a láthatóság

Szürkületben, sötétben és rossz látási viszonyok között kötelező az első és hátsó lámpa használata a kerékpárosok számára is! Az első lámpának fehér vagy kadmiumsárgának, a hátsónak piros fényűnek kell lennie és folyamatos vagy villogó fényt kell kibocsátaniuk. Mindkettőnél feltétel, hogy 150 méter távolságról láthatóak legyenek. Azt sem árt tudni, hogy a jogszabályok lehetővé teszik, hogy világítóeszközöket a kerékpár helyett a ruhájukra szereljék a bringások. A lámpák használata közben arra kell figyelni, hogy ne vakítsuk el vele a többi közlekedőt, főleg, ha modern, LED-es lámpát használunk-hívja fel a figyelmet a rendőrség balesetmegelőzési bizottsága. A lámpák mellett ajánlott az első kerékre legalább két borostyánsárga, kétoldalas prizma felszerelése, de ez kiváltható fényvisszaverő csíkkal ellátott gumiabroncs használatával is. Hátulra szükséges egy fényvisszaverő prizmát is szerelni, ami nem lehet háromszög alakú. Lakott területen kívül kötelező, lakott területen belül a látási viszonyoknak megfelelően ajánlott a megfelelő fényvisszaverő ruházat viselése is.

Télen még fontosabb a megfelelő védőfelszerelés viselése

A vizes, párás falevelek -amik ráadásul az út szélén, a kerékpáros nyomvonalon, sávban gyűlnek össze- úgy csúsznak ebben az időszakban, mint a jég. Emellett havas esőre, hóra de akár ónos esőre is számítani kell ilyenkor. Éppen ezért még inkább javasolt az egyéni védőfelszerelések viselése. A legfontosabb a kerékpáros fejvédő sisak, de a könyökvédő és a térdvédő használata is növeli a védelmet, amiket főleg a nagyobb sebességgel közlekedő bringásoknak érdemes használni.

A megfelelő ruházat kiválasztása is kulcsfontosságú

Viseljünk kerékpáros kesztyűt, speciális, meleg kerékpáros nadrágot vagy sportszárat, amivel az ízületek védhetők (ha megfáznak évekkel később jelentenek majd visszatérő kellemetlen fájdalmat), valamint sálat és vastag cipőt vagy kamáslit. Nagyon hasznos lehet még egy kerékpáros esőkabát is, a hideg szél ellen pedig jól jöhet egy szemüveg is.

A csapadékosabb időjárásra a kerékpárt is fel kell készíteni

A gyakrabban előforduló csapadékos útviszonyok miatt fontos, hogy legyen a bringán sárvédő. A fékpofákat is érdemes ellenőrizni: ami felkeményedett, az gyengébben fog, főképp nedves körülmények között. Kerékpárszerelők szerint esős időben a láncot érdemes gyakrabban kenni, olajozni. Nagyon jó erre a teflonos kenőanyag. Érdemes gondoskodni a felni, a lánc és a váz rozsdásodás elleni védelméről is, viaszspray használatával pedig megvédhető a korróziótól a kerékpár többi alkatrésze is, úgy mint a váz, a kormány- és az üléscső. És bár nem létezik kerékpár-téligumi, érdemes beszerezni egy bordázottabb mintázatú gumit erre az időszakra-írja az ORFK OBB.

kerékpár, tél, ősz, hideg, sport, erdő, bringa, bringás
 Fontos a megfelelő ruházat is. Fotó: alexgo.photography / Shutterstock

Egyéb tanácsok a kerékpárral közlekedőknek

  • Csúszós aszfalton a legjobb gumikkal is óvatosan kell közlekedni.
  • Télen biciklivel is nagyobb követési távolságot kell tartani a csúszós úton.
  • Akinek elektromos kerékpárja van, az pedig figyeljen oda az akkumulátor védelmére. A legfontosabb, hogy a töltöttsége ne menjen 20 százalék alá, illetve a nulla fok alatt ne parkolják huzamosabb ideig kültéren az eszközöket.
  • Csúszós úton érdemes puhábbra fújni a gumikat, hogy nagyobb felületen kapaszkodhassanak.
  • A kanyarokat lassabban, ívesebben vegyük be. Jobb elkerülni az éles kanyarokat és a hirtelen irányváltoztatást. Kanyarodás előtt használjuk a féket – mintha autóban ülnénk-, aztán engedjük el.
  • Lassabban tekerjünk a szokásosnál és induljunk korábban.
  • Stabilan tartsuk a kormányt, amit még csak egy kézzel se engedjünk el.

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek