kulcsár edina
Lejárt a felkészülési idő, így mostantól az óriásplatformoknak meg kell felelniük egy csomó új szabálynak. Például lehetővé kell tenniük, hogy leiratkozzunk a személyre szabott tartalmakról a Facebookon és a TikTokon.
Az olyan óriáscégek algoritmusai, mint a Meta -a Facebook és az Instagram tartozik hozzá- azt is figyelik, mennyi ideig állunk meg egy adott oldalon a görgetéssel, de rengeteg más adatot is gyűjtenek, elemeznek és értékesítenek velünk kapcsolatban. Egy új szabályozás azonban lehetőséget ad arra, hogy kikapcsoljuk ezt.
2020-ban az Európai Digitális Stratégia részeként az Európai Bizottság bejelentette a digitális szolgáltatásokról szóló rendeletcsomag megalkotását. A csomag két rendeletből, a digitális szolgáltatásokról (Digital Services Act: DSA) és a digitális piacokról (Digital Markets Act: DMA) szóló rendeletből áll. Előbbi augusztus végén lépett hatályba és mostanra a felkészülési idő is lejárt. A DSA-ra többek között azért volt szükség mert kiderült, hogy a Facebook és a TikTok is alkalmaz ajánlórendszereket, profilozza a felhasználóit, azaz rengeteg adatot összegyűjtenek rólunk, amelyeket alaposan ki is elemeznek és el is adják őket más cégeknek. Ennek nyomán hírcsatornáink, felületeink az algoritmusok által voltak eddig személyre szabva, azonban mostantól ennek nem feltétlen kell így lennie.
Az új szabályozás által lehetőség nyílik számunkra profilalkotás-mentes opciókat választani, hiszen leiratkozhatunk a tartalmak személyre szabásáról. A leiratkozással már nem személyes érdeklődési körünkön alapuló tartalmakat fogunk látni a TikTokon a Neked és Élő hírcsatornákon, hanem helyi érdeklődésű vagy globálisan népszerű videókat fog javasolni a TikTok- mondta dr. Fáczán Gábor, az NMHH Online Platformok Főosztályának vezetője. Emellett már a Facebookon is kikapcsolható a profilalkotáson alapuló tartalomajánlás. Újdonság a Facebookon továbbá, hogy el tudjuk érni, hogy a hírfolyamunk ne az alapértelmezettek szerint, hanem időrendi sorrendben mutassa meg az általunk követett ismerősök és oldalak tartalmait, melyek között a Facebook-hírfolyamok fül alatt külön navigálni is tudunk: például ha a Friends fülre kattintunk, ismerőseink bejegyzéseit láthatjuk, de immáron kronológiai sorrendben.
A Facebookon már február óta, a TikTokon július óta biztosított, hogy a 13–17 év közötti kiskorúak ne lássanak személyre szabott hirdetéseket a platformokon. A Google pedig a youtuberek számára vezet be újdonságokat: a tartalomgyártóknak is lehetőségük lesz arra, hogy fellebbezést nyújtsanak be a platformnak, ha a tartalmukat eltávolítják vagy a fiókjukat korlátozzák. A DSA reklámokat és kiskorúakat érintő rendelkezései kapcsán a Google a 18 év alatti felhasználókra nézve letiltotta azt a lehetőséget, hogy személyre szabott reklámokat kapjanak a Google-felületeken.